Jedynka na przystanku na ul. Norwida, rok 1962 (fot. MKS)
bezplatne porady prawne skarzysko
bezplatne porady prawne skarzysko

1 kwietnia 1955 roku na ulice Skarżyska-Kamiennej wyjeżdżają pierwsze autobusy. Wówczas obecna Miejska Komunikacja Samochodowa nosiła nazwę Zakładu Komunikacji Miejskiej. Zmian organizacyjnych i zmian nazwy było potem jeszcze kilka.

Właśnie 1 kwietnia 1955 roku mieszkańcy Skarżyska po raz pierwszy wsiedli do autobusów komunikacji miejskiej. Na początku na stanie ówczesnego Zakładu Komunikacji Miejskiej, stanowiącego część Miejskiego Przedsiębiorstwa Gospodarki Komunalnej, znajdowały się cztery autobusy Star 52.

Jeden z pierwszych autobusów – MAN, rok 1956. (fot. MKS)

Pierwsze trzy linie w Skarżysku to:

  • linia nr 1 – Towarowa–Oleśnica,
  • linia nr 2 – Dworzec–Kolonia Górna,
  • linia nr 3 – Dworzec–Rejów.
Jedynka na przystanku na ul. Norwida (fot MKS)

W 1957 roku do użytku oddano obecną siedzibę MKS przy ul. 1 Maja, a w kolejnym roku otwarto własną stację benzynową.

Rozbudowa obecnej siedziby MKS – rok 1970 (fot. MKS)

W 1967 roku Zakład Komunikacji Miejskiej wydzielono z Miejskiego Przedsiębiorstwa Gospodarki Komunalnej, tworząc Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne (MPK).

Rok 1975 przyniósł kolejną zmianę organizacyjną. Utworzono Wojewódzkie Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej w Kielcach, w którego skład weszło skarżyskie przedsiębiorstwo jako WPKM oddział Skarżysko-Kamienna. Taka sytuacja utrzymała się do końca 1980 roku.

Autobus linii 7 przed dworcem PKP (fot. MKS)

W 1980 roku skarżyskie przedsiębiorstwo przekształcone zostało w Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne, podległe Rejonowemu Przedsiębiorstwu Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w Kielcach. Rok później MPK przekazane zostało pod zarząd naczelnika miasta Skarżyska-Kamiennej.

Autobus linii 5 na ul. 3 Maja, wówczas noszącej nazwę Świerczewskiego (fot. MKS)

Ostatnia, jak na razie, zmiana nazwy nastąpiła w 1997, kiedy spółkę przekształcono w Miejską Komunikację Samochodową. Pod tą nazwą funkcjonuje do dziś.

Tabor ulegał przez lata zmianom. Na początku dominowały polskie marki – San czy Star. Na początku lat 80. na ulice wyjechały Jelcze PR 110, jeden z najpopularniejszych modeli autobusów miejskich w Polsce. Na lata 80. przypadł też szczyt świetności firmy.

Jelcz PR110 (fot. MKS)

Lata 90. przyniosły wiele zmian. Pogorszyła się kondycja firmy. W bazie pojawiły się zagraniczne, najczęściej używane, autobusy, w tym znacznie różniące się od Jelczy duńskie DAB-y. W 2008 roku wprowadzono też nowe malowanie autobusów, w żółto-czarne barwy, które stały się też barwami firmy.

Duński DAB (fot. Dennis Holm Petersen)
Duński DAB (autor nieznany)

Z biegiem lat następowała redukcja zasięgu komunikacji – malała liczba linii, liczba autobusów oraz, siłą rzeczy, liczba pracowników. W ostatnich latach na stanie MKS jest nieco ponad 30 autobusów, które obsługują ponad 20 linii.

Komunikacja miejska w Skarżysku ma swoich miłośników. Prowadzą oni stronę internetową (http://komunikacja-skarzysko.pl/) i fanpage na Facebooku.

Jeden ze skarżyszczan jest właścicielem Jelcza PR 110. Od czasu do czasu organizowane są okolicznościowe przejazdy.

Miłośnicy komunikacji miejskiej i będący w użytku Jelcz PR110M #333 (fot. Jelcz PR110M #333/Facebook)

Gdy w 2018 roku likwidowano linię A ze Skarżyska do Starachowic, zwaną potocznie Agatką, fani komunikacji z obu miast zorganizowali spotkanie i przejażdżkę ostatnim kursem.

Pożegnanie Agatki:

Pożegnanie „Agatki” – linia A wykonała ostatni kurs

W taborze MKS były też kiedyś Warszawy (fot. MKS)
Linia nr 10, od wielu lat dowozi pasażerów do szpitala. Rok 1960 (fot. MKS)
Zajezdnia przy 1 Maja – najprawdopodobniej końcówka lat 70. (fot. Edward Krokowski)
Tak też bywa. Zderzenie dwóch autobusów w 1959 roku (fot. MKS)

 

Źródła:

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here