Walka o szprychę: Skarżysko chce bezpośredniej szybkiej szprychy do Centralnego Portu Komunikacyjnego

2202
Scarnet - internet światłowodowy - Skarżysko-Kamienna
Scarnet - internet światłowodowy - Skarżysko-Kamienna
Scarnet - telefonia komórkowa - Skarżysko-Kamienna
Scarnet - telefonia komórkowa - Skarżysko-Kamienna

Podoba Ci się to, co robimy na ProSkarżysko? Więc może postawisz nam kawę? Dziękujemy! :)

Postaw nam kawę na buycoffee.to

W urzędzie miasta odbyła się kolejna konferencja dotycząca tzw. szybkiej szprychy, czyli połączenia kolejowego z planowanym Centralnym Portem Kulminacyjnym, którego „sercem” ma być nowe, największe w Polsce lotnisko.

W spotkaniu wzięli udział posłanka Platformy Obywatelskiej Marzena Okła-Drewnowicz, prezydent Skarżyska-Kamiennej Konrad Krönig oraz poseł sejmiku wojewódzkiego Jan Maćkowiak.

Szybkie szprychy to sieć dziesięciu linii kolejowych, które ze wszystkich stron Polski mają zbiegać się w Centralnym Porcie Komunikacyjnym planowanym w Baranowie w województwie łódzkim. W sieci szybkich szprych, bezpośrednio i szybko łączących różne zakątki Polski z CPK, nie zostało uwzględnione Skarżysko – jeden z najważniejszych punktów na kolejowej mapie kraju.

Co istotne, przez województwo świętokrzyskie planowane są dwie szybkie szprychy, ale obie omijają Skarżysko-Kamienną:

  • szprycha nr 6 – biegnie od Nowego Sącza, m.in. przez Busko-Zdrój, Kielce i Opoczno
  • szprycha nr 7 – biegnie z Krosna i Sanoka, m.in. Ostrowiec Świętokrzyski, Radom i Grójec
10 szprych kolejowych do Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK)/ grafika: nakolei.pl
REKLAMA
Dziękuję za Wasze poparcie. Bądźmy razem. Budujmy wspólnie  - Bartosz Bętkowski
Dziękuję za Wasze poparcie. Bądźmy razem. Budujmy wspólnie  - Bartosz Bętkowski
Dziękuję za Wasze poparcie. Bądźmy razem. Budujmy wspólnie  - Bartosz Bętkowski
Dziękuję za Wasze poparcie. Bądźmy razem. Budujmy wspólnie  - Bartosz Bętkowski

Na poprzednim spotkaniu w sprawie szybkiej szprychy, na peronie dworca PKP, zainicjowano zbiórkę podpisów pod apelem do rządu o zmianę takiego stanu i włączenie Skarżyska.

Kilka dni temu w Kielcach odbyło się spotkanie w ramach Regionalnych Konsultacji Strategicznych prowadzonych przez spółkę Centralny Port Komunikacyjny. Tam pojawiła się mapka, z której wynika, że Skarżysko miałoby połączenie odnogą prowadzącą linią kolejową nr 25 ze szprychą nr 6. Niektóre media podały też informację, że przez Skarżysko jednak pobiegnie szprycha nr 7.

Na nasze zapytanie o wyjaśnienie sytuacji wysłane do spółki Centralny Port Komunikacyjny, ale nie dostaliśmy jeszcze odpowiedzi.

O potwierdzenie doniesień z ww. spotkania apelowali też uczestnicy dzisiejszej konferencji w skarżyskim magistracie.

– Na moją interpelację do ministra infrastruktury otrzymałam odpowiedź dość wymijającą, z której nie wynika, że będzie szybka szprycha przebiegająca przez Skarżysko. Chcę też zdementować to, co można przeczytać w mediach, że ta szybka szprycha dla Skarżyska będzie. Nasze działania przynoszą jednak efekty, ponieważ działacze Prawa i Sprawiedliwości wskazują na potrzebę poprowadzenia szprychy przez Skarżysko i Starachowice. Jest już o tyle dobrze, że reagują. Nam chodzi o połączenie bezpośrednie o takich parametrach, aby przez Skarżysko mogły przejeżdżać naprawdę szybkie pociągi – powiedziała Marzena Okła-Drewnowicz.

Jan Maćkowiak, były marszałek województwa, a obecnie radny sejmiku zaproponował dwa alternatywne rozwiązania. – Szprycha przez Skarżysko jest bardzo ważna. To element, który pozwoli nie wykluczyć kolejowo naszego miasta. Rozwiązanie jest proste, ponieważ z Kielc do Radomia przebiega linia kolejowa nr 8. Żądamy, aby była ona włączona w program budowy szybkich szprych. Równie dobrze szybka szprycha nr 6 może prowadzić linią nr 25 z Ostrowca przez Starachowice i Skarżysko. Jest to możliwe i jest to potrzebne. To jest istotne dla naszego powiatu i tej części województwa – powiedział. Jan Maćkowiak.

Posłanka dziękowała mieszkańcom za złożone podpisy i zapewniła, że akcja „walka o szybką szprychę” będzie trwać. – To, że są takie reakcje, to są pierwsze efekty naszych działań. Póki co, nie mamy szybkiej i bezpośredniej szprychy i teraz wychodzimy z akcją zbierania podpisów na miasto. Zbieramy podpisy i wiemy, że nie możemy przespać tego momentu, żebyśmy byli uwzględnieni, żeby miasto nie było pominięte. Dziś działacze PiS mówią o połączeniu Skarżyska z Centralnym Portem Komunikacyjnym, ale mówią o połączeniach pośrednich. Natomiast my walczymy o połączenie bezpośrednie, prawdziwą szybką szprychę dla Skarżyska – miasta kolejarzy nad Kamienną – dodała Marzena Okła-Drewnowicz.

– Chcielibyśmy wyjaśnień, jak to jest, bo pojawiła się informacja, że szybka szprycha przez Skarżysko jest. Wychodzi jednak na to, że to niej sensu stricto szybka szprycha. Czy zostaliśmy wprowadzeni w błąd i rzeczywiście są plany co do szybkiej szprychy przez Skarżysko? Jesteśmy skonfundowani i chcielibyśmy wiedzieć, jak jest naprawdę – powiedział prezydent Konrad Krönig.

Zgodnie z zapowiedzią skarżyskiej parlamentarzystki wkrótce na ulicach miasta będzie można składać podpisy pod apelem, aby Skarżysko-Kamienna było uwzględnione w sieci szybkich i bezpośrednich połączeń z Centralnym Portem Komunikacyjnym.

Centralny Port Komunikacyjny to połączenie lotniska z węzłem kolejowym i spójnym z połączeniami drogowymi. Będzie zlokalizowany w gminie Baranów znajdującej się pomiędzy Łodzią a Warszawą. Planuje się, że zostanie oddany do użytku w 2027 roku.

Od lewej: Jan Maćkowiak, Marzena Okła-Drewnowicz i Konrad Krönig