Mur i mosty. Uczeń niepełnosprawny w przedszkolu i szkole ogólnodostępnej – taki był tytuł warsztatów dla nauczycieli, jakie odbyły się w Skarżysku-Kamiennej.
Na warsztaty zaprosili wspólnie Kuratorium Oświaty w Kielcach oraz Powiatowe Centrum Rozwoju Edukacji i Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Skarżysku-Kamiennej. Skierowane były do nauczycieli pracujących z uczniami niepełnosprawnymi w ogólnodostępnych przedszkolach i szkołach.
Goci przywitała Marzena Sala, dyrektor PCRE, a po niej do uczestników zwróciła się Świętokrzyska Wicekurator Oświaty Katarzyna Nowacka.
– Jesteśmy tu, aby doskonalić umiejętności, aby potem skutecznie zorganizować pracę z dziećmi o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Życzę wam, abyście wynieśli wiele korzyści, które pozwolą wprowadzić dobre rozwiązania w szkołach – powiedziała.
Członek zarządu skarżyskiego powiatu Katarzyna Bilska podkreśliła istotę poruszanego tematu, co znalazło potwierdzenie w przedstawianych później statystkach – w Polsce przybywa dzieci z niepełnosprawnością, które mają szczególne potrzeby edukacyjne.
Obecni na warsztatach nauczyciele mieli okazję bliżej poznać tendencje, jakie zachodzą w szkolnictwie dzieci niepełnosprawnych. Poza tym, że ich przybywa, zwiększa się wśród nich odsetek dzieci uczących się w szkołach ogólnodostępnych, a zmniejsza – w szkołach specjalnych.
Prowadzący zapoznawali uczestników z przepisami, zadaniami szkół w zakresie kształcenia specjalnego. Podkreślano ważność nauki dzieci niepełnosprawnych jako element procesu przygotowania ich do życia w społeczeństwie. Zwracano również uwagę na współpracę z rodzicami takich dzieci.
Program warsztatów
- Przedstawiciele kuratorium – Teresa Kmiecik i Bożena Kwapisz
- „Tolerancja dla autyzmu” – Małgorzata Dobrowolska-Dąbrowska i Bartosz Rybienik, Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Skarżysku-Kamiennej
- Współpraca nauczycieli z rodzicami dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi – Agata Matysiak i Elżbieta Zarzycka, Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Skarżysku-Kamiennej
- Uczeń z niepełnosprawnością intelektualną w szkole – Magdalena Świerczyńska i Dorota Ciura, Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Skarżysku-Kamiennej
- Tworzenie Indywidualnych Programów Edukacyjno-terapeutycznych – Dorota Nowak-Małek, Iwona Berus, Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Skarżysku-Kamiennej, Karolina Bujnowska, II Liceum Ogólnokształcące w Skarżysku-Kamiennej
- Konsultacje indywidualne