1 kwietnia 1955 roku na ulice Skarżyska-Kamiennej wyjeżdżają pierwsze autobusy. Wówczas obecna Miejska Komunikacja Samochodowa nosiła nazwę Zakładu Komunikacji Miejskiej. Zmian organizacyjnych i zmian nazwy było potem jeszcze kilka.
Właśnie 1 kwietnia 1955 roku mieszkańcy Skarżyska po raz pierwszy wsiedli do autobusów komunikacji miejskiej. Na początku na stanie ówczesnego Zakładu Komunikacji Miejskiej, stanowiącego część Miejskiego Przedsiębiorstwa Gospodarki Komunalnej, znajdowały się cztery autobusy Star 52.
Pierwsze trzy linie w Skarżysku to:
- linia nr 1 – Towarowa–Oleśnica,
- linia nr 2 – Dworzec–Kolonia Górna,
- linia nr 3 – Dworzec–Rejów.
W 1957 roku do użytku oddano obecną siedzibę MKS przy ul. 1 Maja, a w kolejnym roku otwarto własną stację benzynową.
W 1967 roku Zakład Komunikacji Miejskiej wydzielono z Miejskiego Przedsiębiorstwa Gospodarki Komunalnej, tworząc Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne (MPK).
Rok 1975 przyniósł kolejną zmianę organizacyjną. Utworzono Wojewódzkie Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej w Kielcach, w którego skład weszło skarżyskie przedsiębiorstwo jako WPKM oddział Skarżysko-Kamienna. Taka sytuacja utrzymała się do końca 1980 roku.
W 1980 roku skarżyskie przedsiębiorstwo przekształcone zostało w Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne, podległe Rejonowemu Przedsiębiorstwu Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w Kielcach. Rok później MPK przekazane zostało pod zarząd naczelnika miasta Skarżyska-Kamiennej.
Ostatnia, jak na razie, zmiana nazwy nastąpiła w 1997, kiedy spółkę przekształcono w Miejską Komunikację Samochodową. Pod tą nazwą funkcjonuje do dziś.
Tabor ulegał przez lata zmianom. Na początku dominowały polskie marki – San czy Star. Na początku lat 80. na ulice wyjechały Jelcze PR 110, jeden z najpopularniejszych modeli autobusów miejskich w Polsce. Na lata 80. przypadł też szczyt świetności firmy.
Lata 90. przyniosły wiele zmian. Pogorszyła się kondycja firmy. W bazie pojawiły się zagraniczne, najczęściej używane, autobusy, w tym znacznie różniące się od Jelczy duńskie DAB-y. W 2008 roku wprowadzono też nowe malowanie autobusów, w żółto-czarne barwy, które stały się też barwami firmy.
Problemy finansowe na początku lat 90. nie były niczym nadzwyczajnym. Jak wiele firm, tak i MKS boleśnie przechodził lata transformacji. W poniższym artykule z Echa Dnia z 1990 roku czytamy, że w planach było przeniesienie zajezdni z ul. 1 Maja na ul. Szydłowiecką. Jak wiemy, nic z tego nie wyszło i główna siedziba wraz z zajezdnią nadal mieszczą się na ul. 1 Maja.
Z biegiem lat następowała redukcja zasięgu komunikacji – malała liczba linii, liczba autobusów oraz, siłą rzeczy, liczba pracowników. W ostatnich latach na stanie MKS jest nieco ponad 30 autobusów, które obsługują ponad 20 linii.
Komunikacja miejska w Skarżysku ma swoich miłośników. Prowadzą oni stronę internetową (http://komunikacja-skarzysko.pl/) i fanpage na Facebooku.
Jeden ze skarżyszczan jest właścicielem Jelcza PR 110. Przed laty organizowane były okolicznościowe przejazdy.
Gdy w 2018 roku likwidowano linię A ze Skarżyska do Starachowic, zwaną potocznie Agatką, fani komunikacji z obu miast zorganizowali spotkanie i przejażdżkę ostatnim kursem.
Pożegnanie Agatki:
Dwóch przewoźników miejskich w Skarżysku
Obecnie w Skarżysku-Kamiennej działają dwie miejskie spółki komunikacyjne:
- MKS – Miejska Komunikacja Samochodowa
- ZKM – Zakład Komunikacji Miejskiej
Zakład Komunikacji Miejskiej został utworzony 17 września 2019 roku na potrzeby realizacji inwestycji, na którą złożyły się między innymi: przebudowa wiaduktu nad torami, zakup nowych autobusów oraz modernizacja części przystanków.
Źródła:
- Strona internetowa MKS: mks.skarzysko.pl
- Strona internetowa ZKM Skarżysko-Kamienna: https://zkm.skarzysko.pl/
- Strona internetowa miłośników komunikacji w Skarżysku: komunikacja-skarzysko.pl
- Fanpage Jelcz PR110M #333 www.facebook.com/peerka.333