Rzecznik Praw Obywatelskich Adam Bodnar odbywa w tym tygodniu spotkania regionalne w województwie świętokrzyskim. Wśród miast, które odwiedził, było też Skarżysko.
Na poniedziałkowym spotkaniu w Miejskim Centrum Kultury dominowali seniorzy, w szczególności słuchacze Uniwersytetu Trzeciego Wieku i Klubu Seniora +. Ponadto pojawili się przedstawiciele rad osiedlowych, którzy swoje problemy już wcześniej upubliczniali przy innych okazjach.
Rzecznik oraz towarzyszący mu inni pracownicy jego urzędu, w tym kierująca Centrum Projektów Społecznych Barbara Imiołczyk, mieli okazję zapoznać się zarówno z osobistymi problemami skarżyszczan, jak też sprawami, które dotykają szersze grono mieszkańców naszego miasta. Obecni mogli też otrzymać poradę prawną.

Starsi mieszkańcy Skarżyska zwracali uwagę, że pomimo tego, iż stanowią znaczną część społeczeństwa, nie dostrzega się ich szczególnych potrzeb wynikających z wieku. Wymienili m.in. zbyt mały druk na umowach i dokumentach różnego rodzaju, niedostosowanie przestrzeni publicznej dla osób o organicznej sprawności (np. zbyt niskie perony). Poruszono też sprawę obniżenia tzw. emerytur mundurowych.
Na spotkaniu swoje zastrzeżenia co do działania organów administracji samorządowej zgłosili przedstawiciele rad osiedlowych. Mieszkanki Bzinka, w tym przewodnicząca tamtejszej rady osiedlowej Renata Napora, żaliły się na postępowanie urzędników starostwa przy przebudowie ul. Ponurego, a Ewa Warszawa z Boru m.in. ponownie zwróciła uwagę na nieprawidłowe, jej zdaniem, zachowanie prezydenta miasta w mediach społecznościowych i w korespondencji z mieszkańcami.
Jak powiedział Adam Bodnar, większość ogólnych problemów jest znana jemu i jego urzędowi, i namawiał do konsekwencji w żądaniu respektowania praw przysługujących obywatelom. Radził, aby w sprawach administracyjnych korzystać z różnych narzędzi, jak np. petycja, i zadąć od urzędów prawidłowej realizacji procesu administracyjnego dotyczącego wniosków czy skarg.
Z kolei Barbara Imiołczyk przypominała, że pracownicy administracji mają w większości przypadków większą wiedzę od mieszkańców i powinni służyć pomocą. Jednocześnie zauważyła, że władze lokalne i centralne często tak naprawdę nie znają problemów mieszkańców.
Rzecznik Praw Obywatelskich wskazywał, że podmiotów i urzędów służących pomocą i radą jest sporo i warto korzystać z ich usług. Uczestnicy spotkania mieli do dyspozycji materiały opisujące ich prawa i wskazujące miejsca, gdzie mogą się udać po pomoc.
Do swojego urzędu zapraszały skarżyskie rzeczniczki konsumenta, Monika Czerwińska-Babiarz i Małgorzata Rymarz.
Spotkanie Rzecznika Praw Obywatelskich Adam Bodnara z mieszkańcami Skarżyska to jedno z serii spotkań, jakie odbywają się w całym kraju. W tym tygodniu rzecznik odwiedza miasta województwa świętokrzyskiego.