Rząd ogłosił plan pod nazwą „100 obwodnic”. Wśród planowanych do budowy dróg jest obwodnica Wąchocka. Jej powstanie na pewno ucieszyłoby wielu mieszkańców Skarżyska-Kamiennej, którzy jeżdżą do Starachowic, choćby do pracy.
Program „100 obwodnic” to plan wybudowania stu obwodnic miast w Polsce w latach 2020–30. W sumie ma powstać 820 km dróg, a kosztować mają 28 miliardów złotych.
Obwodnica Wąchocka gotowa w 2025?
Mieszkańców Wąchocka i okolic oraz skarżyszczan na pewno ucieszy to, że jedną z planowanych obwodnic jest obwodnica Wąchocka. Będzie to w zasadzie blisko 12-kilometrowy odcinek Drogi Krajowej nr 42 poprowadzonej nowym śladem od granicy Skarżyska-Kamiennej na Młodzawach aż do granicy Starachowic w okolicy zalewu Pasternik.
Koncepcja nowego przebiegu DK 42 z ominięciem nie tylko Wąchocka, ale też Parszowa i Wielkiej Wsi została opracowana już kilkanaście lat temu i obecnie może jedynie wymagać korekt i dostosowania do obecnych standardów. Przeprowadzono już wycinkę drzew na niektórych odcinkach. Według planów rządu jeszcze w drugim kwartale 2020 roku zostanie ogłoszony przetarg na budowę.
Przetarg na budowę obwodnicy Wąchocka w ciągu DK 42 został ogłoszony:
Obwodnica Wąchocka – dane:
Długość obwodnicy Wąchocka: ok. 11,72 km;
Koszt: ok. 640 mln zł;
Stan prac przygotowawczych: Inwestycja jest przygotowana do realizacji. Decyzje Środowiskowa i ZRID zostały wydane, grunty zostały wykupione. Z uwagi na upływ czasu niezbędne będzie zaktualizowanie uzgodnień. Obecnie trwają ostatnie przygotowania do ogłoszenia przetargu na realizację.
Planowana data ogłoszenia przetargu: II kw. 2020 r.
Podpisanie umowy: 2021
Lata realizacji (budowy): 2022-2025
Obwodnica Wąchocka – zakres inwestycji:
Przedmiotem inwestycji jest budowa odcinka o dł. 11,7 km dwujezdniowej obwodnicy Wąchocka. Planowana obwodnica będzie drogą dwujezdniową, o dwóch pasach ruchu w każdym kierunku, o parametrach technicznych klasy GP (droga główna ruchu przyspieszonego) i szerokości jezdni 2 × 7 metrów wraz ze skrzyżowaniami, dowiązaniami do skrzyżowań, obiektami inżynierskimi oraz drogami dojazdowymi umożliwiającymi połączenie z istniejącą siecią drogową i pozostałą infrastrukturą towarzyszącą.
Zakres obejmuje:
- budowę 4 skrzyżowań jednopoziomowych umożliwiających powiązanie obwodnicy z istniejącymi drogami powiatowymi i gminnymi,
- budowę dróg dojazdowych o parametrach klasy D (szer. jezdni 3,5 m i 5 m),
- budowę dowiązań do dróg powiatowych i gminnych oraz istniejącej DK 42,
- budowę obiektów inżynierskich, w tym m.in. wiaduktów w miejscach skrzyżowań drogi krajowej nr 42 (DK 42) z siecią dróg publicznych – 8 szt. (w ciągu DK 42 – 4 szt. i nad DK 42 – 4 szt.); przejście podziemne dla pieszych pod trasą GP; zespół mostów w ciągu DK 42 przez rzekę Żarnówkę.
- budowę urządzeń ochrony środowiska, w tym obiektów pełniących rolę przejść dla zwierząt dużych szt. 2 (przejście górne typu „zielony most” oraz przejście dolne), obiektów pełniących rolę przejść dla zwierząt średnich i małych zintegrowanych z przepustami, ekranów akustycznych, pasów zieleni izolacyjnej, wygrodzeń, itd.,
- budowę przepustów,
- budowę chodników,
- budowę elementów bezpieczeństwa i organizacji ruchu drogowego,
- budowę odwodnienia drogi,
- przebudowę uzbrojenia,
- budowę oświetlenia ulicznego oraz przebudowę istniejącej sieci kolidującej
z inwestycją oraz budowę kanalizacji deszczowej, - budowę oraz przebudowę infrastruktury technicznej niezbędnej do realizacji inwestycji.
Obwodnica Starachowic również w planach
W ramach planu „100 obwodnic” ma powstać również obwodnica Starachowic. W tym przypadku jednak perspektywa jest dużo dłuższa. Podano jedynie datę ogłoszenia przetargu na 2023 rok.
Na stronie rządowej oraz na stronie GDDKiA czytamy:
Dla inwestycji tej nie były prowadzone prace przygotowawcze, wcześniej rozważana była inwestycja polegająca na rozbudowie drogi biegnącej przez miasto, jednakże uznano, że rozwiązanie to nie zapewni pożądanego poziomu bezpieczeństwa i zdecydowano o podjęciu działań na rzecz budowy pełnej obwodnicy miejscowości.
Program budowy 100 obwodnic w Polsce przewiduję budowę w sumie czterech obwodnic w świętokrzyskim – także obwodnice Chmielnika i Osieku.