Krok ku elektryfikacji linii kolejowej nr 25 ze Skarżyska do Tomaszowa Mazowieckiego. Podpisano umowę na projekt

2560
REKLAMA
Scarnet - internet światłowodowy - Skarżysko-Kamienna
Scarnet - internet światłowodowy - Skarżysko-Kamienna
Scarnet - telefonia komórkowa - Skarżysko-Kamienna
Scarnet - telefonia komórkowa - Skarżysko-Kamienna

Podoba Ci się to, co robimy na ProSkarżysko? Więc może postawisz nam kawę? Dziękujemy! :)

Postaw nam kawę na buycoffee.to

Samorządowcy i kolejarze podpisali umowę na opracowanie projektu elektryfikacji odcinka linii kolejowej nr 25 łączącej Skarżysko-Kamienną i Tomaszów Mazowiecki.

Linia kolejowa nr 25 łączy Dębicą z Łodzią Kaliską. Jest częściowo zelektryfikowana, a częściowo nie. I właśnie do elektryfikacji części brakującego odcinka przymierzają się kolejarze wraz z samorządowcami.

W poniedziałek, 19 czerwca 2023 roku, na peronie w Skarżysku, tuż przy zabytkowym parowozie Pt47-13, stanęła ławeczka, a obok niej zjawili się kolejarze, samorządowcy oraz parlamentarzyści.

REKLAMA
R-PRO - Budowa domów – Generalny wykonawca

Doszło do podpisania umowy na wykonanie projektu elektryfikacji LK 25 na dwóch odcinkach:

  • Tomaszów Mazowiecki – Opoczno
  • Wąsosz Konecki – Skarżysko-Kamienna

Razem mają one długość 58 km. Koszt dokumentacji to ok. 40 milionów złotych, a środki pochodzić będą między innymi z programu Kolej+.

Dodatkowo PKP PLK wykona dokumentację projektową na elektryfikację odcinka Opoczno – Wąsosz Konecki z łącznicami, w tym ze szprychą do Centralnego Portu Komunikacyjnego. W tym przypadku koszt to ok. 150 milionów złotych.

Koszt opracowania dokumentacji dla całości odcinka Tomaszów – Skarżysko będzie kosztował ok. 200 milionów  złotych, z czego część będzie pochodzić z programu Kolej+.

Po elektryfikacji linii pociągi osobowe będą mogły rozwijać prędkość 120 km/h, a towarowe – 80 km/h. Czas przejazdu pociągów regionalnych z Tomaszowa Mazowieckiego do Skarżyska-Kamiennej wyniesie ok. 100 minut.

Uczestnicy wydarzenie nie podali jednak dokładnej daty, kiedy elektryfikacja tych odcinków stanie się faktem, Teoretycznie pogram Kolej+ zakłada wykonanie przewidzianych inwestycji do 2029 roku.

Umowę podpisali Piotr Majerczak, Członek Zarządu PKP PLK i dyrektor ds. utrzymania infrastruktury oraz Marszałek Województwa Świętokrzyskiego Andrzej Bętkowski. Obaj, wraz z posłanką Agatą Wojtyszek i innymi parlamentarzystami, wyrazili zadowolenie z takiego kroku. Szczególnie usatysfakcjonowany był Andrzej Bętkowski, skarżyszczanin, który pochodzi z kolejarskiej rodziny.

„Program Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej Kolej Plus  do 2029 r.” zaplanowano do realizacji do 2029 roku. Jego realizacja wpłynie na poprawę warunków życia mieszkańców i wzrost atrakcyjności wielu regionów. Będący jest wart 13,2 miliarda złotych, w tym 11,2 mld zł stanowią środki budżetu państwa i ok. 2 mld środki jednostek samorządu terytorialnego.