Dworzec PKP w Skarżysku-Kamiennej po remoncie został udostępniony podróżnym. Nie wszystko jeszcze zostało otwarte i zainstalowane, ale już można czekać na pociąg.
Uroczyste otwarcie dworca PKP w Skarżysku-Kamiennej odbyło się 16 sierpnia 2021 roku. Podróżni mogą już korzystać, choć jeszcze nie wszystko zostało ukończone. W dniu otwarcia nie były jeszcze otwarte kasy, które znajdują się na dworcu tymczasowym. Zostaną otwarte następnego dnia.
Zobacz relację z otwarcia dworca PKP w Skarżysku-Kamiennej:
Dworzec PKP już otwarty po remoncie dla podróżnych, ale jeszcze nie całkowicie
Przebudowa dworca rozpoczęła się w czerwcu 21019 roku i miała zakończyć się przed końcem 2020 roku. Prace się przedłużyły i remont został ukończony z ponad półrocznym opóźnieniem.
Remont oznacza wiele zmian, zarówno wizualnych, jak i funkcjonalnych, zarówno z zewnątrz jak i wewnątrz.
Bryła budynku nie uległa większym zmianom, zmieniła się kolorystyka, zniknęły pewne elementy i pojawiły się nowe. Dużo więcej zmian jest wewnątrz, choć część rzeczy jeszcze czeka na montaż. Nie są czynne jeszcze żadne lokale handlowe i usługowe.
Zmiany na dworcu PKP Skarżysko z zewnątrz:
- nowy kolor elewacji – jasnougrowy
- oczyszczona elewacja z piaskowca
- odnowiona kolumnada przy wejściu i balustrady na piętrze
- stolarka okienna i drzwiowa w kolorze brązowym
- nocna iluminacja dworca
- podświetlane napisy „Dworzec Kolejowy” i „Skarżysko-Kamienna”
- brak zegara w oknie – jest zegar nad wejściem do dworca
- przebudowane zadaszenie dworca
Zmiany wewnątrz w tym na hali dworcowej:
- od frontu jest teraz troje drzwi zamiast jednej pary
- są dwie kasy biletowe – w miejscu pozostałych jest zamykana poczekalnia, tzw. cicha poczekalnia
- w miejscu, gdzie był salonik prasowy, jest wybita ściana, skąd prowadzi korytarz do wejścia do tunelu pod torami, który jest w budowie
- w korytarzu prowadzącym do tunelu po obu stronach są lokale komercyjne. Lokale takie są również w poczekalni naprzeciwko wejścia od peronu 1. Na razie żaden nie jest jeszcze czynny
- w pomieszczeniu, gdzie był przez lata fryzjer, jest ochrona
- pomieszczenie, gdzie był kiosk Ruch, jest zabudowane
- ściany wyłożono płytami z wapienia, podłogi płytami granitowymi
- na piętrze znajdują się biura spółek kolejowych oraz Ekspozycja Historyczna Węzła PKP (jeszcze nieczynna)
Poznaj początki kolei i dworca kolejowego w Skarżysku-Kamiennej:
Inne nowości na dworcu PKP w Skarżysku, w tym nowe funkcjonalności:
- elektroniczne tablice odjazdów i przyjazdów, wewnątrz i na zewnątrz budynku
- biletomat
- skrytki bagażowe (jeszcze niezamontowane)
- defibrylator dla ratowania życia
- pomieszczenie dla opiekuna z dzieckiem i osób z opiekunem
- windy oraz drzwi automatyczne
- ścieżki prowadzące w posadzkach jako udogodnienie dla osób niedowidzących i niewidomych
- obniżone okienka kasowe jako udogodnienie dla osób poruszających się na wózkach
- windy wewnątrz budynku
- oznaczenia w alfabecie Braille’a, w tym dotykowe tablice tyflograficzne z planem dworca
- systemu odzysku wody deszczowej, która jest gromadzona w podziemnym zbiorniku i po przefiltrowaniu wykorzystywana do spłukiwania toalet
- system BMS (Building Management System) sterujący pracą instalacji i urządzeń na terenie obiektu
- budki dla ptaków, w tym dla jerzyków
- parking typu Parkuj i Jedź – Park&Ride przy ulicy Towarowej
Zobacz też:
Na dworcu kolejowym w Skarżysku jeszcze jedna nowość – budki dla ptaków
Remont dworca kosztował ponad 32 miliony złotych. Generalnym wykonawcą była firma SKB SA z Warszawy. Projekt przebudowy dworca opracowała pracownia architektoniczna Pas Projekt z Nadarzyna.
Trwają prace przy inwestycjach na terenach kolejowych w Skarżysku-Kamiennej.
Budowa tunelu pieszo-rowerowego pod torami przy dworcu PKP w Skarżysku-Kamiennej:
Rozpoczęła się budowa tunelu pod torami w Skarżysku-Kamiennej
Przebudowa wiaduktu nad torami w ciągu alei Józefa Piłsudskiego w Skarżysku-Kamiennej:
Przebudowa wiaduktu w Skarżysku – zmiany w organizacji ruchu, zamknięte ulice, objazdy