Modernizacja linii kolejowej nr 8 na odcinku ze Skarżyska-Kamiennej do Kozłowa już trwa. Właśnie podpisano umowę na prace na jednym z trzech odcinków – najbardziej interesującym dla naszego miasta – ze Skarżyska do Tumlina.
Modernizacja linii kolejowej nr 8 biegnącej przez województwo świętokrzyskie już trwa. Prace na odcinku Skarżysko – Kozłów zostały podzielone na trzy etapy-odcinki.
Wkrótce zaczną się prace na tym, który najbardziej interesuje mieszkańców Skarżyska oraz Powiatu Skarżyskiego, czyli odcinku Skarżysko–Tumlin. Kolejowa spółka PKP Polskie Linie Kolejowe, czyli inwestor, właśnie podpisała umowę z wykonawcą.
Modernizację odcinka Skarżysko–Tumlin wykona Przedsiębiorstwo Napraw i Utrzymania Infrastruktury Kolejowej w Krakowie. Firma ta będzie miała 36 miesięcy na wykonanie prac, które mają się zakończyć do końca 2028 roku. Koszt inwestycji to 834 miliony złotych.
Modernizacja będzie oznaczać wiele zmian dla pasażerów, w tym mieszkańców miejscowości leżących na trasie. Wymienione zostaną tory, przybudowane stacje i przystanki z peronami. Zwiększy się prędkość maksymalna pociągów, a wraz z tym skróci się czas podróży. Szczególnie duża rewolucja czeka Suchedniów.
Więcej o modernizacji linii kolejowej 8 pisaliśmy tutaj:
O podpisaniu umowy kolejarze poinformowali na konferencji, która odbyła się 16 maja 2025 roku na peronie dworca PKP w Skarżysku. Wzięli w niej udział między innymi:
- Dariusz Klimczak – Minister Infrastruktury
- Marzena Okła-Drewnowicz – Minister do spraw Polityki Senioralnej
- Adam Jarubas – europoseł
- Rafał Kasprzyk – poseł Sejmu RP
- Małgorzata Kuczewska-Łaska – Członek Zarządu, dyrektor ds. finansowych PKP PLK
- Artur Berus – Starosta Skarżyski
- Arkadiusz Bogucki – prezydent Skarżyska
Wszyscy podkreślali znaczenie modernizacji kolejowej „Ósemki” dla regionu świętokrzyskiego
Minister Dariusz Klimczak otrzymał książkę „Miasto Kolejarzy nad Kamienną” autorstwa Marcina Medyńskiego i Jerzego Krauze. Opisuje ona historię kolei w Skarżysku-Kamiennej i to historii bardzo długiej i bogatej.
Wystarczy powiedzieć, że linia kolejowa nr 8 to fragment dawnej Drogi Żelaznej Iwanogrodzko-Dąbrowskiej. Akurat w 2025 roku obchodzimy 140-lecie DŻID. Rocznica będzie uczczona licznymi wydarzeniami:
Do tej, w efekcie, bardzo bogatej historii nawiązała ministra Marzena Okła-Drewnowicz, mieszkanka Skarżyska.
Europoseł Adam Jarubas zauważył korelację pomiędzy dworcami w Kielcach i Skarżysku, zwracając uwagę na to, że w Skarżysku też wieje jak na dworcu w Kielcach. Nawiązał w ten sposób do potocznego porzekadła. Faktycznie, pogoda w Skarżysku tego dnia była wyjątkowo kapryśna.
O tym, że Skarżysko jest ważne dla województwa świętokrzyskiego, przekonywał prezydent miasta Arkadiusz Bogucki, określając nasze miasto „bramą do województwa”. Dziękował za inwestycję, która służyć będzie nie tylko Skarżysku, ale też całemu regionowi.
Cała modernizacja linii kolejowej nr 8 na odcinku Skarżysko-Kamienna–Kozłów ma zostać zakończona do 2032 roku. Prace na trzecim odcinku, Sędziszów-Kozłów, rozpoczęły się w 2024 roku. Na środkowy odcinek obejmujący m.in. Kielce, przygotowywana jest właśnie dokumentacja do ogłoszenia przetargu na projekt.
Inwestycja w LK 8 finansowana jest z kilku źródeł, w tym z dotacji unijnych, budżetu państwowego z Krajowego Programu Kolejowego oraz z kredytu z Europejskiego Banku Inwestycyjnego.