Kiedy kolejarze udostępnią dworzec w Skarżysku podróżnym? Wśród problemów są akty wandalizmu

1992
REKLAMA
Scarnet - internet światłowodowy - Skarżysko-Kamienna
Scarnet - internet światłowodowy - Skarżysko-Kamienna
Scarnet - telefonia komórkowa - Skarżysko-Kamienna
Scarnet - telefonia komórkowa - Skarżysko-Kamienna

Podoba Ci się to, co robimy na ProSkarżysko? Więc może postawisz nam kawę? Dziękujemy! :)

Postaw nam kawę na buycoffee.to

Zakończenie remontu dworca PKP w Skarżysku-Kamiennej opóźnia się. Do kłopotów, które wpłynęły na przesunięcie tej daty, doszły wybryki chuligańskie.

Dworzec PKP w Skarżysku-Kamiennej został już otwarty po remoncie. Kliknij i zobacz, jak teraz wygląda:

Dworzec kolejowy w Skarżysku już otwarty. Tak teraz wygląda

 

Remont dworca, podobnie jak, niestety, wiele inwestycji w ostatnim czasie, wydłuża się. Miał być czynny przed końcem ubiegłego roku, ale tego terminu nie udało się dotrzymać. Dlaczego, tłumaczy rzecznik PKP SA, czyli spółki kolejowej, w gestii której leży rewitalizacja dworca w Skarżysku.

– Realizacja przebudowy dworca kolejowego w Skarżysku-Kamiennej należy do złożonych i rozległych zadań budowlanych. Harmonogram inwestycji uległ zmianie z kilku powodów, m.in. konieczności realizacji licznych i złożonych robót dodatkowych i zamiennych, m.in. wprowadzenia dodatkowych wzmocnień, wymiany części oraz zmian konstrukcyjnych stropów, wprowadzenia różnorodnych wzmocnień ścian konstrukcyjnych. Również z potrzeby dostosowania nowej konstrukcji dachu do technicznych możliwości oparcia na istniejących ścianach nośnych, wprowadzenia zmian w konstrukcji podbicia fundamentów spowodowanych trudnymi warunkami geotechnicznymi, konieczności wprowadzenia zmian wynikających z modyfikacji wewnętrznych standardów PKP S.A, szczególnie w zakresie teletechniki, np. System Dynamicznej Informacji Pasażerskiej. Zaszła też konieczność przystosowania części pomieszczeń do wymagań i standardów najemców oraz wprowadzenia zmian wynikających z zaleceń konserwatora zabytków. Należy podkreślić, że liczne problemy wykonawcze i wprowadzane w ich następstwie zmiany są bardzo trudne lub wręcz niemożliwe do przewidzenia na etapie projektowym. Jednocześnie są typowe dla inwestycji obejmujących generalną przebudowę i modernizację dużych obiektów budowlanych, które zostały zrealizowane w tradycyjnych technologiach charakterystycznych dla okresu ich powstawania na przełomie XIX i XX w. i kolejno narastających zmian wraz z upływem czasu. Dworzec kolejowy w Skarżysku stanowi też typowy przykład nawarstwiania licznych zmian i modernizacji, często nieudokumentowanych i wzajemnie nieskoordynowanych, spowodowanych wydarzeniami historycznymi (pożary, zniszczenia wojenne) – wyjaśnia Michał Stilger, rzecznik prasowy PKP SA.

Mieszkańcy miasta, którzy przyglądają się pracom na dworcu, zauważyli kilka pękniętych szyb. Rzecznik PKP SA wyjaśnia je wandalizmem.

– Jakość i prawidłowość wykonanych robót budowlanych nie budzi wątpliwości.  Podlegały one stałej kontroli i odbiorom technicznym realizowanym przez wielobranżowy zespół inżynierów nadzoru inwestorskiego we współpracy z autorami projektu sprawującymi nadzór autorski. Nie budzi też wątpliwości wysoka jakość zamontowanej stolarki okiennej i drzwiowej, choć w kilku przypadkach wymieniono pęknięte na skutek aktów chuligańskich szyby – dodaje Michał Stilger.

Dobra wiadomość jest za to taka, że otwarcie dworca dla podróżnych nastąpi niebawem, ale dokładnej daty jeszcze kolejarze nie podają. Obecnie trwają odbiory.

– Zasadnicze prace związane z modernizacją dworca w Skarżysku-Kamiennej zostały już zakończone. Obecnie jesteśmy w trakcie odbiorów inwestycji. Po zakończeniu całości procedury poinformujemy o dokładnym terminie zakończenia przebudowy i udostępnienia dworca podróżnym – informuje rzecznik prasowy PKP SA.

Gotowy jest już parking samochodowy przy ulicy Towarowej, który jest częścią tej właśnie inwestycji. To parking typu „parkuj i jedź”, czyli „Park&Ride”. Podróżni mogą tam zostawić samochody, a w dalszą podróż udać się pociągiem.

Trwa też przebudowa wiaduktu nad torami kolejowymi w Skarżysku-Kamiennej:

Przebudowa wiaduktu w Skarżysku – zmiany w organizacji ruchu, zamknięte ulice, objazdy

Na zakończenie remontu dworca czeka z kolei ekipa wykonująca następną dużą kolejową inwestycję, czyli tunel pieszo-rowerowy pod torami. Tunel będzie bowiem połączony z budynkiem dworca, ale jest jeszcze inny powód.

Aby móc zbudować wejścia i wjazdy do tunelu, konieczne będzie przesunięcie zabytkowego parowozu. Na razie uniemożliwia to dworzec tymczasowy, który obsługuje podróżnych na czas remontu.

Tymczasem ekipa firmy Intop z Tarnobrzega, który wykonuje tunel, burzy kładkę dla pieszych przy dworcu PKP w Skarżysku:

Kładka nad torami w Skarżysku zaczyna znikać! Mamy kolejne zmiany w organizacji ruchu dla pieszych