Trwa budowa obwodnicy Skarżyska-Kamiennej w ciągu drogi ekspresowej S7. Jak wyliczyli specjaliści, inwestycja w budowę obwodnicy zwróci się bardzo szybko. Czas, jaki będzie do tego potrzebny, stawia skarżyską obwodnicę w czołówce pod tym względem w kraju.
Ministerstwo Inwestycji i Rozwoju zleciło przygotowania raportu pt. „Analiza wpływu zbudowanej infrastruktury drogowej na poziom aktywności ekonomicznej w otaczających jednostkach terytorialnych”. Przygotował go zespół badawczy pod kierownictwem prof. Jacka Brdulaka ze Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie.
Tytuł jest nieco zawiły, ale jednym z najważniejszych rezultatów raportu jest wyliczenie długości okresu, w jakim zwracają się budowane i planowane drogi szybkiego ruchu w Polsce.
Obwodnica Skarżyska zwróci się błyskawicznie
Jak się okazało, obwodnica Skarżyska-Kamiennej jest pod tym względem w samej czołówce w Polsce. Inwestycja w obwodnicę zwróci się w 16 miesięcy, co stawia ją w czołówce pod względem szybkości zwrotu. Jest to warte podkreślenia również ze względu na dości duży koszt budowy jednego kilometra.
Budowana jeszcze, ale już przejezdna, obwodnica Skarżyska ma długość 7,6 km, a koszt prac to niecałe 260 milionów złotych. Specjaliści wyliczyli dokładne liczby, jakie zostaną zaoszczędzone w rok użytkowania tego odcinka S7. Najwięcej korzyści finansowych wyniknie z płynności ruchu.
- 177,77 mln zł – płynność ruchu (wyeliminowanie korków, szybszy czas przejazdu trasy, niższe koszty eksploatacji aut, w tym przede wszystkim mniejsze zużycie paliwa)
- 15,30 mln zł – ochrona środowiska (zanieczyszczenia powietrza i hałas)
- 2,14 mln zł zaoszczędzone rocznie – wypadkowość (mniejsza liczba wypadków oraz liczba ofiar śmiertelnych, osób ciężko i lekko rannych)
Zyski zostaną pomniejszone o koszty utrzymania i napraw: 1,75 mln zł rocznie.
Na przeanalizowanych 55 inwestycji tylko 12 zwróci(ło) się w ciągu mniej niż dwóch lat. Najszybciej, bo tylko w rok, zwróciły się obwodnica Radzymina i Marek na trasie S8 i estakada w Sosnowcu na trasie S1.
Ponad 20 tysięcy aut na dobę
Tak szybki zwrot z inwestycji wynika m.in. z tego, że drogą ekspresową S7 przez Skarżysko przejeżdża nieco ponad 20 tysięcy samochodów na dobę. To duża liczba na tle kraju. Średni dobowy ruch roczny pojazdów został wykonany w 2015 roku, więc można się spodziewać, że dane te są w tej chwili większe. Po otwarciu obwodnicy Skarżyska cała trasa S7 na południe od Warszawy stanie się dodatkowo jedną z lepszych alternatyw w podróży na południe kraju. Najbliższy pomiar ruchu pojazdów na polskich drogach zostanie wykonany w 2020 roku.
Droga ekspresowa S7 jest jedną z najważniejszych magistrali drogowych w Polsce. Wyprowadza ruch z centralnej części Polski, zwłaszcza Warszawy, na południe i północ kraju. Docelowo ma mieć 720 km długości i będzie najdłuższą drogą szybkiego ruchu w Polsce.
Zobacz relację z otwarcia obwodnicy Skarżyska-Kamiennej:
Obwodnica Skarżyska otwarta – świąteczny prezent od drogowców dla kierowców
Wkrótce rozpocznie się budowa obwodnicy Wąchocka:
Będzie szybciej autem ze Skarżyska do Starachowic? Obwodnica Wąchocka jedną ze 100 obwodnic