Zespoły
Skarżysko-Kamienna
Koncentrujemy się na scenowym poboczu, ale dla ścisłości należałoby wymienić też najbardziej popularne zespoły znad Kamiennej: Vivid, Pakt i Stiff Stuff. Zostały one już wyczerpująco opisane w Leksykonie Muzycznym Kielecczyzny (P. Solarz, Kielce 2009), do którego odsyłamy zainteresowanych.
Aitbat – punkrockowy zespół początku lat 90. dzisiaj część składu udziela się w Jan Bond.
Blackmail – zespół jednego koncertu (MCK, 2000 r.). Improwizacje wykonywane na basie, perkusji, kondze oraz drewnianych i metalowych elementach. Na pewno przemożny wpływ na zaistnienie tego tworu miała twórczość Einsturzende Neubauten.
Chaos in RPGK – najbardziej rozpoznawalny punkowy zespół stąd. Przy Chaosie mamy dużo szczęścia, bo zostawił po sobie kilkanaście nagranych kawałków i obfity materiał video.
Cmentarz – metalowa odsłona sceny skarżyskiej. Ich działalność przypada na połowę lat 90.
Dead Elvis Hand – według określenia M. Grunta były to „falowe klimaty”. Wokalista po 2000 r. zaprezentował się jako raper w zespole Blitz.
Elizabeth – metalowy skład pod wyraźnym wpływem Metalliki i Megadeth.
Fantazm – metalowo hardcoreowy band. Pod koniec dekady, już pod inną nazwą i z nowym składem, wystąpili w jednym z populanych wówczas programów telewizyjnych.
Fucking Face – hard rock.
HCKF – skrót oznaczał Hard Core’owe Kółko Filozoficzne. Były to rockowo grunge’owe klimaty. Ludzie z HCKF stworzyli później Happy Sad Generation, który z czasem przekształcił się w happysad.
Jan Bond – akordowe piosenki i teksty oddające klimat jednego z największych ośrodków bezrobocia czynią z tego zespołu doskonałą wizytówkę Skarżyska i kultury robotniczej.
Jednota – zespół wielokrotnie nagradzany na przeglądach. Słynna sala nr 15 w MCK jeszcze do niedawna obwieszona była dyplomami sprzed lat dla Jednoty.
Jogajła – rockowo bluesowy, w stylu Dżemu, zespół założony przez mieszkańców Suchedniowa, będących uczniami skarżyskich szkół.
Keep Off The Grass – blisko wpływów Fugazi i Sonic Youth. W 1997 r. zespół nagrał płytę, która jest do dziś dostępna.
Killakat – Punk rockowo- noise’owe zabawy. Zachowało się sporo nagrań.
Last Caress – rock, początek dekady, oprócz własnych kompozycji, wykonywali utwory m.in. Dżemu i Róż Europy.
Moby Dick – zespół połowy lat 90. Twórczością nawiązywali do rocka formatu Led Zeppelin.
More Beer – zespół kojarzony z Milicą, „winklem” i koncertami w Związkowcu. Oprócz własnych kompozycji, wykonywali m.in. „To co czujesz” Brygady Kryzys.
Niebiesko Zmarli – noise’owo-rockowe tło i wyeksponowany wokalista, prezentujący swoje wiersze, czasem improwizujący na piszczałce.
Notre Dame – metalowy zespół pierwszej połowy lat 90. Kulminacyjnym momentem w działalności był udział w ciechanowskim festiwalu S’thrash’ydło.
Papa Mobile – zespół powstał w 1997 r. Przylgnęło do nich określenie „folk miejski” i zdaje się, że się z nim utożsamiają. Oprócz typowo rockowego instrumentarium pojawiały się tu również akordeon i trąbka.
Pies Andaluzyjski – kolejny rewelacyjny zespół jednego koncertu. Postpunkowe, brudne i toporne granie na gitarach i perkusji, bez wokalu.
Rap czad – skarżyska odsłona powszechnego wówczas trendu, łączącego ciężkie gitarowe riffy i rap.
Rejs – nazwę tłumaczono jako skrót od: Raczej Ezoteryczna Jazda Synergiczna. I to dobrze oddaje charakter ich muzyki. Występowali jako zespół instrumentalny, potem z wokalistką, a następnie z wokalistą.
Shuttle Cock – granie pod silnym wpływem Nirvany i Rage Against The Machine.
Shock Pink Up – hc-punkowy zespół, którego członkowie współtworzyli później inne muzyczne projekty np. Próbę Samobójstwa (Szydłowiec). Zespół własnymi siłami nagrał kasetę, krążącą później wśród miłośników surowych nagrań.
The Storm – zespół rockowy, o tyle charakterystyczny, że tworzyła go grupa kolegów, z których najstarszy miał 13 lat.
Timeless – młodociany punk rock z dziewczęcym wokalem.
Tomasz Michalski – tu wyjątkowo wymieniamy osobę, a nie zespół. Zasilał wiele składów, ale dał się zapamiętać jako solista, wielbiciel bluesa wszystkich rodzajów.
Vice Versa – rockowy band początku lat 90.
Zespoły spoza Skarżyska, które grywały w Skarżysku i w jakiś sposób stanowiły część tutejszej sceny lub też z innych powodów dały się zapamiętać.
Kielce
Nędza (później Ur) – z Nędzą wiąże się wiele historii, które odkładamy do szerszej publikacji. Warto natomiast wspomnieć, że teksty, które były wydrukowane i rozdawane podczas koncertu w Związkowcu, na długo dały się zapamiętać i zdobiły ściany nastoletnich kontestatorów ze Skarżyska.
Guguły – nazwa została wymyślona na potrzeby koncertu w Skarżysku. Zespół planował wystąpić bez nazwy, ale organizator chciał jakoś opisać ich na plakacie. Zagrali u nas jeden koncert, ale i jeden wystarczył, by wspominać ich dziś z należytym szacunkiem.
Himis (później Naczynia) – kielecko-zagnański zespół, wyróżniający się muzycznie i tekstowo na scenie punkowej, rozpoznawalny również dzięki delikatnemu żeńskiemu wokalowi, docierał do odbiorców już w formie kaset wydanych przez niezależne, aczkolwiek dobrze rozpoznawalne wydawnictwo Enigmatic ze Śląska.
Empathy – grupa nirvanopodobna, grali w klubie Aquarium, a po 2000 r. również w Semaforze. Żywiołowo i energetycznie.
Szydłowiec
O szydłowieckich zespołach jest już wyczerpujący artykuł:
https://obserwatorprowincjonalny.blogspot.com/2016/12/szydowiecka-scenaalternatywna-lata-90.html
Warto jednak wspomnieć zespoły, bardzo różne od siebie, ale w Skarżysku jednoznacznie kojarzone z Szydłowcem:
Metalhead – heavy metal. Kasety wydane własnym sumptem przechodziły z rąk do rąk w skarżyskich szkołach i poza nimi.
Próba Samobójstwa – gitarzysta pochodził ze Skarżyska i był barwną postacią lokalnej sceny.
Argentyna (czy też Arhentina) – zawitali do klubu Aquarium, prawdopodobnie w 1999 r. dali występ pełen nieplanowanych i dość zabawnych sytuacji.
Belfegor – black metal, jeden z niewielu zespołów, który wydał album w oficjalnym wydawnictwie (Metal Mind Production).
Starachowice
Instrumenti Vocale – w Skarżysku przekręcano tę nazwę na Instrumenty i Wokale. Zespół skłaniający się ku korzeniom reggae. Również organizatorzy koncertów.
Stąporków
Defekacja – uczniowie skarżyskich szkół, którzy byli ucieleśnieniem punk rocka wczesnych lat 90. Nagrali kasetę i rozpowszechniali samodzielnie. Można ją było zdobyć na miejskim przystanku autobusowym na Przydworcowym, gdzie przesiadywał często perkusista i gdzie kwitło wówczas życie towarzyskie.
Parszów
Obłęd – niewiele wiadomo o Obłędzie, poza tym, że podobno istniał i specjalizował się w muzyce metalowej. Był natomiast przedmiotem plotek, a więc być może też ówczesnych potrzeb i tęsknot.
Aktualizacja:
Skontaktował się z nami Adam Wielogórski, członek zespołu Obłęd i rozwiał watpliwości co do (nie)istnienia zespołu. Przysłał również foto. Oto, co napisał:
Skład: Zbigniew Dudek (lider) – wokal, Adam Wielogórski – instrumenty klawiszowe, Michał Jurek – perkusja, Marcin Pacek – gitara.
Adam Wielogórski – zespół Obłęd
Zapewne zabrakło na tej liście kilku nazw, o których brakuje nam informacji lub umknęły naszej pamięci. W planie jest jednak szersza publikacja, gdzie zapewne braki zostaną uzupełnione.
Od autorów:
Szanowni Państwo. To nie jest leksykon. Pisaliśmy o scenowym poboczu, zespołach, które były lokalnymi prekursorami muzycznego brudu i hałasu, i które znajdują się w kręgu naszych zainteresowań.
Osoby i składy, które często pojawiają się w komentarzach to inne środowisko, inne fascynacje, inna scena (mimo że skarżyska). Należy im się osobny tekst, do pracy nad którym gorąco zachęcamy.
Gdyby ktoś z szanownych Czytelników chciał coś dodać lub sprostować – prosimy bardzo.
Tomasz Juchniewicz, Jarosław Gwóźdź
Od redakcji:
Jak uprzedzają autorzy, powyższy tekst nie jest wersją ostateczną. Będzie uzupełniany w miarę, jak będą zdobywać nowe informacje. Jeśli ktoś z Państwa chciałby się podzielić swoją wiedzą na temat skarżyskiej sceny muzycznej tamtych lat prosimy o komentarz lub kontakt na numer 799 107 101 lub e-mail pro@proskarzysko.pl.
Dziękujemy!