Zarząd województwa świętokrzyskiego przeznaczył dodatkowe 6 milionów złotych na budowę tunelu pieszo-rowerowego pod torami w okolicy dworca PKP w Skarżysku-Kamiennej. Teraz jest już znacznie bliżej do realizacji tej inwestycji.
Dodatkowe pieniądze na budowę tunelu pod torami powodują, że inwestor, czyli PKP Polskie Linie Kolejowe, będzie miał do dyspozycji ponad 54 miliony złotych. Oznacza to, że będzie możliwa realizacji inwestycji, choć niemal w najbardziej okrojonej wersji.
Realizacja tej inwestycji do tej pory nie sprzyjało szczęście. Najpierw zrezygnowano z wersji tunelu przeznaczonej również dla samochodów. Aby poprawić komunikację samochodową pomiędzy położonymi pod obu stronach torowiska częściami Skarżyska, rozbudowany zostanie wiadukt w ciągu ul. Piłsudskiego.
W takiej sytuacji zdecydowano zatem o wersji dla pieszych i rowerzystów. Gdy ogłoszono przetarg i już niemal otwierano szampana, okazało się, że potencjalni wykonawcy oczekują za wykonanie prac dużo większych kwot, niż jest na budowę tunelu przeznaczone.
Inwestor przeprowadził dodatkową aukcję z oferentami i skończyło się na tym, że na budowę wystarczy nieco ponad 54 miliony złotych. Razem z dodatkowymi pieniędzmi od zarządu województwa świętokrzyskiego PKP PLK już dysponuje taką kwotą.
Jak informuje Piotr Hamarnik z zespołu prasowego PKP PLK, jeszcze wiosną ma dojść do ostatecznego rozstrzygnięcia przetargu i wyłonienia wykonawcy. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, prace zaczęłyby się jeszcze w połowie 2020 roku. Sama budowa miałby potrwać ok. 2 lat i zakończyć się w 2022 roku.
Budowa tunelu pod torami w okolicy dworca PKP w Skarżysku obejmuje:
- tunel pieszo-rowerowy
- wyjścia: w okolicy dworca, na ul. Towarowej oraz na perony – wyjścia będą wyposażone w windy i rampy
- łącznik z budynkiem dworca
- przebudowę peronu 1
Jak widać, zakres prac nie obejmuje przebudowy peronu 2. Peron 3 jest przebudowywany w ramach odrębnej inwestycji.
Po wybudowaniu tunelu kładka nad torami zostanie wyburzona.