REKLAMA
Scarnet - internet światłowodowy - Skarżysko-Kamienna
Scarnet - internet światłowodowy - Skarżysko-Kamienna
Scarnet - telefonia komórkowa - Skarżysko-Kamienna
Scarnet - telefonia komórkowa - Skarżysko-Kamienna

Podoba Ci się to, co robimy na ProSkarżysko? Więc może postawisz nam kawę? Dziękujemy! :)

Postaw nam kawę na buycoffee.to

Od 6 grudnia 2019 roku obowiązuje przepis nakazujący jazdę na suwak. W życie wszedł także inny ważny obowiązek – stosowania tzw. korytarza życia.

Do tej pory jazda na suwak, zwana też metodą zamka błyskawicznego nie była obowiązkowa. Rezultatem było to, że część kierowców ją popierała i stosowała, a część wręcz przeciwnie. Wśród tych drugich bywali też tzw. szeryfowie drogowi, którzy blokowali jeden z pasów.

Jazda na suwak obowiązkowa

Od 6 grudnia 2019 roku jazda na suwak, czyli naprzemiennego włączania się do ruchu, jest obowiązkowa w miejscach spełniających określone warunki.

REKLAMA
R-PRO - Budowa domów – Generalny wykonawca

Przepis nakazuje, aby:

Kierujący pojazdem znajdujący się na pasie, na którym z różnych względów (zanikanie, przeszkoda) nie można kontynuować jazdy, jest w uprzywilejowanej sytuacji i powinien zostać „wpuszczony” przez kierującego jadącego sąsiednim pasem na pas ruchu, na którym kontynuowanie jazdy jest możliwe.

UWAGA!
Taki obowiązek dotyczy także miejsc, gdzie zwężenie następuje wskutek wydarzeń losowych, np. wypadku, jak również tymczasowych robót drogowych.

jazda na suwak
Jazda na suwak, grafika: Ministerstwo Infrastruktury

Przepisy wskazują kilka warunków dla zasadności jazdy na suwak:

  • musi występować znaczne zmniejszenie prędkości, kiedy pojazdy stoją lub poruszają się z niewielką prędkością. Przyczyną zatoru drogowego może być zarówno duże natężenie ruchu, jak również kolizja, bądź awaria pojazdu itp.
  • miejsce wjazdu zostało wyraźnie określone jako miejsce (końcowy odcinek pasa ruchu) bezpośrednio przed miejscem wystąpienia przeszkody lub miejscem zanikania pasa ruchu. Chodzi o to, aby uniknąć próby zmiany pasa ruchu jednocześnie przez kilku kierowców w kilku miejscach, co nie sprzyja płynności ruchu

W Skarżysku jest kilka miejsc, gdzie jazda na suwak jest celowa, m.in. przed wiaduktem nad torami w ciągu al. Piłsudskiego. Dwa lata temu pojawiły się tam znaki sugerujące taki sposób jazdy przed samym wiaduktem. Do tej pory kierowcy nie musieli się jednak do tego stosować. Od teraz muszą, choć znak nadal nie jest oficjalnie obowiązującym i nie ma informacji, czy kiedyś taki zostanie wprowadzony do przepisów.

Dwa lata temu znak sugerujący jazdę na suwak stanął przed wiaduktem nad torami

Innym miejscem, gdzie podobna sytuacja występuje, jest al. Legionów na zjeździe z wiaduktu, przed rondem. W obu tych miejscach korek pojawia się głównie w godzinach szczytu, zwłaszcza po godz. 15.00.

Kolejnym miejscem, gdzie jazda na suwak jest wskazana, jest początek i koniec obwodnicy Skarżyska. Tam jednak problem zniknie wraz z otwarciem tego odcinka S7, co według planów ma stać się jeszcze do końca 2019 roku.

Korytarz życia też obowiązkowy

Innym ważnym przepisem ruchu drogowego, który obowiązuje od 6 grudnia br. obowiązek tworzenia korytarza życia.

Dotyczy on kierowców poruszających się drogami o co najmniej dwóch pasach ruchu w jednym kierunku. W sytuacji wymagającej utworzenia korytarza życia kierujący pojazdami powinni umożliwić swobodny przejazd pojazdom służb ratowniczych poprzez odpowiednie usytuowanie.

Kierowcy poruszający się lewym pasem będą musieli zjechać do lewej krawędzi pasa, a pozostali do prawej krawędzi. Sprawne utworzenie korytarza życia będzie szczególnie ważne na drogach wielopasmowych, ponieważ dla służb ratowniczych liczy się każda sekunda.

korytarz zycia
Korytarz życia, grafika: Ministerstwo Infrastruktury

W przypadku kilku pasów ruchu zawsze będzie występować po lewej stronie (tj. pomiędzy lewym pasem ruchu i pasem z nim sąsiadującym). Tym samym kierowca nie będzie musiał się zastanawiać, z której strony nadjedzie pojazd uprzywilejowany.

Nowe przepisy zabraniają pojazdom innym niż uprzywilejowane korzystania z utworzonego korytarza życia. Wyjątkiem są pojazdy zarządców dróg lub pomocy drogowej biorący udział w akcji ratowniczej.