Kolej rozważa budowę terminala intermodalnego do przeładunku towarów na terenie stacji rozrządowej w Skarżysku-Kamiennej. Koszt takiej inwestycji to ok. 150 milionów złotych.
O tym, że PKP SA rozważa Skarżysko jako miejsce takiej inwestycji, mówili na konferencji prasowej marszałek województwa świętokrzyskiego Andrzej Bętkowski oraz radny wojewódzki Marcin Piętak.
Terminal intermodalny do przeładunku towarów z pociągów na ciężarówki i odwrotnie miałby znajdować się na stacji rozrządowej w Skarżysku-Kamiennej, jednej z największych w Polsce.
Projekt zakłada powstanie placu przeładunkowego o powierzchni ponad 62,5 tysięcy m2, dwóch torów o długości 750 metrów każdy, dwóch suwnic bramowych oraz dwóch wozów przedsiębiernych do przeładunku kontenerów. Szacunkowy koszt takiej inwestycji to ok. 150 milionów złotych.
– My skarżyszczaninie i ja, jako marszałek województwa świętokrzyskiego, cieszymy się z podjęcia przez PKP SA dyskusji o lokalizacji intermodalnego terminala przeładunkowego właśnie w tym miejscu. Aby inwestycja ta mogła być realizowana, potrzeba wysiłku wielu stron i dlatego deklaruję, ze jeśli PKP S.A. będzie potrzebowało wsparcia samorządu województwa, to podejmiemy wszelkie możliwe działania. Pragnę podkreślić, że w przygotowywanej obecnie strategii rozwoju województwa planujemy zapisać to przedsięwzięcie – mówił Andrzej Bętkowski.
Realizacja projektu budowy intermodalnego terminala przeładunkowego dla kontenerów ma szansę na wsparcie w przyszłej perspektywie finansowej Unii Europejskiej.
– Powstanie terminala jest elementem kluczowym nie tylko dla rozwoju kolei, ale i Skarżyska-Kamiennej. W mieście, które traci swoje funkcje społeczno-gospodarcze, gdzie wskaźniki bezrobocia są jedne z najwyższych w regionie i gdzie demografia jest ujemna, tego typu inwestycja może być impulsem rozwoju – dodał podczas konferencji prasowej radny Sejmiku Marcin Piętak.
Gdyby budowa intermodalnego terminala przeładunkowego doszła do skutku, byłaby to kolejna inwestycja kolejowa w Skarżysku-Kamiennej po budowie tunelu pod torami, remoncie dworca PKP oraz przebudowie peronu 3 w ramach remontu linii kolejowej nr 25. W planach jest też elektryfikacja linii kolejowej 25 na odcinku Skarżysko–Końskie.