Tunel pod torami przy dworcu PKP

43,6 miliona złotych – tyle dokładnie jest zarezerwowane na budowę tunelu w Krajowym Programie Kolejowym, czyli planie kolejowych inwestycji w Polsce. Tunel miałby powstać do 2023 roku.

Pomysł budowy tunelu pod torami, jako alternatywy dla wysłużonej kładki, istnieje od lat. Kilka lat temu urząd miasta opracował koncepcję budowy tunelu z zamiarem aplikowania przez miasto o dotacje unijne. Ostatecznie skończyło się na tym, że budowę sfinansują ze środków unijnych Urząd Marszałkowski oraz kolej.

Jakiś czas temu pojawiła się koncepcja rozszerzenia projektu o przejazd dla samochodów i wykonania tunelu pieszo-jezdnego. Propozycja została zaakceptowana przez Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa i Skarżysko ze swoim projektem znalazło się na liście podstawowej Krajowego Programu Kolejowego. Zarezerwowano na ten cel 43,6 miliona złotych.

Przeczytaj również: Dworzec PKP przejdzie remont

Miasto ani powiat nie będą do tej kwoty się dokładać. Po stronie skarżyskiego urzędu miasta leży opracowanie koncepcji tuneli i organizacji układu komunikacyjnego na obu jego końcach. – Opracowujemy koncepcje, ale mamy z tym trochę problemu, ponieważ warunkiem realizacji inwestycji jest to, aby tunel służył też podróżnym i znajdował się w obrębie peronów. A miejsca jest tam niewiele – wyjaśnia zastępca prezydenta Skarżyska Andrzej Brzeziński.

Jak informuje rzecznik urzędu miasta Izabela Szwagierek, projekty mają być gotowe do końca września. Przygotowywane są dwa alternatywne warianty usytuowania tunelu.

Za wcześnie jest, aby mówić o tym, kiedy budowa rozpocznie się i zakończy. Wiadomo jest, że Krajowy Program Kolejowy zakłada zakończenie tej i innych inwestycji do 2023 roku.

Budowa tunelu zostanie sfinansowana ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Świętokrzyskiego oraz wkładu własnego PKP. – Tunel będzie służył nie tylko podróżnym, ale też mieszkańcom. Połączy dwie części miasta i będzie alternatywą dla wiaduktu, który jest w złym stanie technicznym i ma małą przepustowość – mówi Jan Maćkowiak, Wicemarszałek Województwa Świętokrzyskiego.

Poznaliśmy koncepcje budowy tunelu. Kliknij i zobacz szczegóły

4 KOMENTARZE

  1. Mam jedno pytanie. Po co taki tunel PODZIEMNY jak przydworcowe zalewa po każdym większym deszczu… żeby się tam woda zbierała?

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here