Walka o tunel: Po interpelacji Marzeny Okły-Drewnowicz – budowa tunelu pod dużym znakiem zapytania

1995
REKLAMA
Scarnet - internet światłowodowy - Skarżysko-Kamienna
Scarnet - internet światłowodowy - Skarżysko-Kamienna
Scarnet - telefonia komórkowa - Skarżysko-Kamienna
Scarnet - telefonia komórkowa - Skarżysko-Kamienna

Podoba Ci się to, co robimy na ProSkarżysko? Więc może postawisz nam kawę? Dziękujemy! :)

Postaw nam kawę na buycoffee.to

Oddala się budowa tunelu pieszo-rowerowego pod torami w okolicy dworca PKP w Skarżysku-Kamiennej, a przynajmniej w zakładanym początkowo kształcie. Odpowiedź na interpelację posłanki Marzeny Okły-Drewnowicz stawią jego budowę pod bardzo dużym znakiem zapytania.

Gdy wydawało się, że nic już nie stanie na przeszkodzie do budowy tunelu pod torami, realizacja tej inwestycji znacznie się oddaliła po tym, jak w przetargu chętne go wybudować firmy zażądały za realizację kwot ponad dwukrotnie większych, niż miały na to zarezerwowane Polskie Koleje Państwowe Polskie Linie Kolejowe SA. Kolejarze obiecywali, że będą zastanawiać się co zrobić w takiej sytuacji.

„Walkę o tunel”, jak nazwała swoje działania, rozpoczęła posłanka Platformy Obywatelskiej Marzena Okła-Drewnowicz. Złożyła tej sprawie interpelację do ministra infrastruktury i otrzymała na nią odpowiedź.

Niestety, odpowiedź ta nie napawa optymizmem. Zwiększenia kwoty na tunel odmówił Zarząd Województwa Świętokrzyskiego, który rozporządza dotacjami unijnymi, a wkładu własnego nie zwiększy tym samym PKP PLK z pieniędzy rządowych.

Poniżej prezentujemy fragment interpelacji Marzeny Okły-Drewnowicz oraz odpowiedź na interpelację.

O tunelu można poczytać więcej poniżej. Obecna koncepcja tunelu jest już drugą. Pierwsza przewidywała, że tunel będzie również dla samochodów.

Walka o tunel: Kolejarze analizują, posłanka interpeluje, starosta i prezydent apelują

Tunel pod torami już pewny. Zarząd Województwa daje ponad 31 milionów

Wiemy już, gdzie będzie (najprawdopodobniej) przebiegał tunel pod torami

Interpelacja posłanki Marzeny Okły-Drewnowicz:

Szanowny Panie Ministrze,

infrastruktura na odpowiednim poziomie w mieście, sprzyja jego bezpieczeństwu, rozwojowi oraz pozwala na tworzenie sprzyjających warunków dla przedsiębiorców. Skarżysko-Kamienna jest miastem, w którym tory kolejowe dzielą je na dwie części. Piesi przemieszczają się z jednej na drugą po mało komfortowej kładce, która jest szczególnie niebezpieczna dla osób starszych i sanowi ogromną barierę dla osób z niepełnosprawnościami oraz z wózkami.

W związku z powyższym w kwietniu tego roku Zarząd Województwa Świętokrzyskiego podjął decyzję o dofinansowaniu „Budowy zintegrowanego systemu komunikacyjnego wraz z tunelem pod torami w obrębie dworca kolejowego stacji Skarżysko-Kamienna” w ramach działania „Infrastruktura kolejowa” z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Świętokrzyskiego. Zaplanowano budowę ponad 120 metrowego tunelu przeznaczonego dla pieszych i rowerzystów oraz wykonanie innych niezbędnych prac dot. m. in. odwodnienia torów stacyjnych, sterowania ruchem kolejowym, energetyki trakcyjnej i nietrakcyjnej.

W sierpniu przedstawiciele samorządu wojewódzkiego, powiatu skarżyskiego i gminy podpisali preumowę dot. dofinansowania przedmiotowej inwestycji. PKP PLK S.A. wyceniło jej realizację na ponad 45 mln zł. 85% tej kwoty, czyli blisko 31,6 mln zł miało być dofinansowane z RPO.

We wrześniu ogłoszono przetarg na opracowanie dokumentacji projektowej oraz wykonanie robót budowlanych, do którego stanęło tylko dwóch wykonawców. Złożone przez nich oferty znacznie przekraczały kwotę 45 mln zł, na jaką wycenił realizację inwestycji inwestor. Wykonawcy wycenili swoje prace na 85 mln zł oraz 104,5 mln zł. W tej sytuacji z uwagi na niedoszacowanie inwestycji i w związku z tym, zagrożenie jej realizacji, jako posłanka ziemi świętokrzyskiej zwracam się z prośbą o zwiększenie z budżetu państwa wkładu własnego PKP PLK SA, niezbędnego do otrzymania unijnego dofinansowania. Nadmieniam, że budowa tunelu pod torami kolejowymi w Skarżysku-Kamiennej jest zintegrowana z planami modernizacji samego dworca PKP, jak i modernizacji linii kolejowej 25.

W związku z powyższym proszę Pana Ministra o odpowiedź na pytanie, czy ministerstwo przewiduje zwiększenie środków na wkład własny do unijnego dofinansowania niezbędny, do budowy zintegrowanego systemu komunikacyjnego wraz z tunelem pod torami w obrębie dworca kolejowego stacji Skarżysko-Kamienna?

Z poważaniem
Marzena Okła-Drewnowicz
Poseł na Sejm RP

Odpowiedź na interpelację podsekretarza stanu w Ministerstwie Infrastruktury Andrzeja Bittela:

Szanowny Panie Marszałku,

w odpowiedzi na interpelację nr 28124 Pani Poseł Marzeny Okły-Drewnowicz z dnia 21 grudnia 2018 r. w sprawie budowy tunelu pod torami w obrębie dworca kolejowego w Skarżysku-Kamiennej, przedstawiam poniżej stanowisko w przedmiotowej sprawie.

Zgodnie z Krajowym Programem Kolejowym do 2023 roku (KPK) w obecnej perspektywie planowany jest do realizacji projekt pn. „Budowa zintegrowanego systemu komunikacyjnego wraz z tunelem pod torami w obrębie dworca kolejowego stacji Skarżysko Kamienna” ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Świętokrzyskiego. W dniu 13 sierpnia 2018 roku została zawarta preumowa między Urzędem Marszałkowskim Województwa Świętokrzyskiego a Spółką PKP Polskie Linie Kolejowe SA (PKP PLK SA) określająca postępowanie stron w celu przygotowania projektu do realizacji.

W związku z tym, że w ramach postępowania przetargowego pn. „Budowa zintegrowanego systemu komunikacyjnego wraz z tunelem pod torami w obrębie dworca kolejowego stacji Skarżysko Kamienna” złożone zostały dwie oferty, które znacznie przekraczały zaplanowaną na ten cel kwotę (45 155 149,02 zł brutto), w dniu 5 listopada 2018 r. Spółka PKP PLK SA zwróciła się do Urzędu Marszałkowskiego Województwa Świętokrzyskiego z wnioskiem o zwiększenie dofinansowania w zakresie pozwalającym na wybór najkorzystniejszej oferty. W dniu 3 grudnia 2018 r. Urząd Marszałkowski Województwa Świętokrzyskiego poinformował Spółkę o braku możliwości zwiększenia przewidzianej na ten cel alokacji środków w obecnej perspektywie finansowej. W związku z powyższym obecnie prowadzone są analizy co do dalszego sposobu realizacji przedmiotowego projektu, w tym m.in. rozważane jest ograniczenie jego zakresu rzeczowego.

Odnosząc się do postulatu zwiększenia dla przedmiotowego projektu wkładu krajowego informuję, że z uwagi na brak możliwości zwiększenia dofinansowania UE ze strony Marszałka Województwa Świętokrzyskiego (gdzie udział środków UE i krajowych został określony odpowiednio na poziomie 85% i 15%), nie jest możliwe zwiększenie udziału wkładu krajowego dla tego zadania ze środków będących w dyspozycji ministra właściwego ds. transportu.

Łączę wyrazy szacunku
Andrzej Bittel
Podsekretarz Stanu