Wysłużona kładka nad torami może pozostać na miejscu jeszcze długie lata
BEZPŁATNE PORADY PRAWNE
bezplatne porady prawne skarzysko
bezplatne porady prawne skarzysko

Budowa tunelu pod torami, który miał zastąpić kładkę, stanęła pod znakiem zapytania – firmy, które stanęły do przetargu zażądały kwot, które znacznie przekraczają budżet, jakim dysponuje inwestor, czyli PKP Polskie Linie Kolejowe.

Tunel i inne inwestycje na skarżyskim węźle kolejowym

Na skarżyskim dworcu, jego najbliższej okolicy i całym węźle kolejowym w najbliższym czasie planowane są bardzo duże zmiany. Już trwa przebudowa peronu 3. w ramach rewitalizacji linii nr 25. W planach jest remont budynku dworca w Skarżysku-Kamiennej. Przebudowany zostanie też wiadukt drogowy, a wraz z nim okoliczne drogi.

W planach jest przebudowa wiaduktu drogowego i budowa ronda (grafika: UM)

Jedną z planowanych inwestycji jest też budowa tunelu dla pieszych i rowerzystów pod torami. Miałby on zastąpił wysłużoną kładkę i przebiegać mniej więcej w tym samym miejscu. Tunel pieszo-rowerowy miałby łączyć Przydworcowe z Kamienną, a także stanowić wygodniejsze dojście na perony dworca.

PKP PLK ma do dyspozycji ok. 46 milionów złotych, z czego prawie 31 milionów to dotacja unijna. Wydawało się, że już nic nie stanie na przeszkodzie, aby można było przystąpić do realizacji inwestycji. Samorządowcy i kolejarze podpisali nawet preumowę na realizację inwestycji w tunel.

Wykonawcy chcą za tunel pod torami dużo więcej

Kolejarze ogłosili przetarg, do którego stanęły dwie firmy. One jednak koszt wykonania tunelu oszacowały na kwoty dużo większe niż ma do dyspozycji kolej.

Do przetargu stanęły:

  • ZUE SA – blisko 85 milionów
  • Konsorcjum firm INTOP i Przedsiębiorstwa Usługowo-Handlowego RAJBUD – nieco ponad 104,5 miliona

PKP PLK analizuje sytuację i możliwości realizacji budowy tunelu

W takiej sytuacji budowa tunelu stanęła pod znakiem zapytania. PKP PLK analizują sytuację, ale w tym momencie nie ma ostatecznej decyzji, co dalej z tunelem. – PKP PLK analizują i weryfikują złożone oferty w przetargu oraz analizują możliwości w zakresie finansowania inwestycji oraz badają możliwość korekty zakresu inwestycji. Rozważane jest m.in. ponowne ogłoszenie postępowania przetargowego. Po ich zakończeniu będzie podjęta decyzja o dalszych działaniach – informuje Izabela Miernikiewicz z zespołu prasowego PKP PLK.

Trwa przebudowa peronu 3 na dworcu w Skarżysku-Kamiennej

Starosta i prezydent apelują

Prezydent Skarżyska Konrad Krönig wystosował apel do świętokrzyskich parlamentarzystów o lobbowanie za inwestycją. Czytamy w nim m.in.:

„Mając na względzie dalszy rozwój naszego miasta i znaczenie inwestycji PKP PLK S.A., zwracam się do Państwa z apelem o lobbowanie w sprawie pozyskania dodatkowych pieniędzy na realizację projektu przez PKP PLK S.A.”

Z podobnym apelem ma zamiar wystąpić nowy starosta skarżyski Artur Berus. – Jako samorząd powiatowy będziemy apelować do parlamentarzystów i kontaktować się z PKP PLK oraz urzędem marszałkowskim, żeby poszukać wolnych środków na dofinansowanie inwestycji. Z naszej strony zrobimy wszystko, co możemy – zapewnia starosta.

Interpelacja posłanka PO Marzeny Okły-Drewnowicz

Jedyna skarżyska parlamentarzystka w obecnej kadencji parlamentu wystąpiła z interpelacją do ministra infrastruktury. – Nie ma wyjścia, muszą być większe środki na budowę tunelu pod torami. Nie ma inne możliwości, jak zwiększyć wkład własny PKP PLK. Uważam, że jeśli teraz ta inwestycja nie zostanie zrealizowana, to przepadnie na zawsze. Następna perspektywa unijna nie będzie już tak szczodra. Albo teraz, albo nigdy – powiedziała.

Marzena Okła-Drewnowicz

W interpelacji Marzeny Okły-Drewnowicz czytamy m.in.:

„Infrastruktura na odpowiednim poziomie w mieście, sprzyja jego bezpieczeństwu, rozwojowi oraz pozwała na tworzenie sprzyjających warunków dla przedsiębiorców. Skarżysko-Kamienna jest miastem, w którym tory kolejowe dzielą je na dwie części. Piesi przemieszczają się z jednej na drugą po mało komfortowej kładce, która jest szczególnie niebezpieczna dla osób starszych i stanowi ogromną barierę dla osób z niepełnosprawnościami oraz z wózkami.

W związku z powyższym proszę Pana Ministra o odpowiedź na pytanie, czy Ministerstwo przewiduje zwiększenie środków na wkład własny do unijnego dofinansowania niezbędny, do budowy zintegrowanego systemu komunikacyjnego wraz z tunelem pod torami w obrębie dworca kolejowego stacji Skarżysko-Kamienna?”

O dalszym przebiegu inwestycji będziemy informować.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here