Posłanka Marzena Okła-Drewnowicz zwołała konferencję prasową, aby przedyskutować inwestycje kolejowe, które, niestety, omijają Skarżysko-Kamienną.
Unieważnione przetargi, wykreślenie z planów inwestycyjnych czy po prostu nieuwzględnienie w nich Skarżyska powodują, że nasze miasto czeka już nie tylko „walka o tunel”, jak kiedyś skarżyska parlamentarzystka określiła swoje działania, ale walka o jakiekolwiek inwestycje kolejowe.
Tych inwestycji kolejowych nie będzie?
Marzena Okła-Drewnowicz przedstawiła pięć inwestycji kolejowych w Skarżysku lub dotyczących Skarżyska, a które stoją pod znakiem zapytania:
- Tunel pieszo-rowerowy pod torami – przetarg unieważniono, ponieważ oferty wykonawców znacznie przekroczyły kwoty, jakimi dysponuje kolej. Kolej nie podjęła na razie dalszych kroków
- Remont dworca PKP – podobna sytuacja jak wyżej. Na razie przetargu nie rozstrzygnięto
- Modernizacja linii kolejowej nr 8 Warszawa–Kraków – zredukowano kwotę do zainwestowania w linię z blisko 600 milionów do niecałych 21 milionów w Krajowym Programie Kolejowym
- Modernizacja linii kolejowej nr 25 łódź Kaliska–Dębica – inwestycja przeniesiona z listy podstawowej na listę rezerwową Krajowego Programu Kolejowego
- 10 szprych do Centralnego Portu Komunikacyjnego – przez Skarżysko nie będzie przebiegać żaden szlak kolejowy bezpośrednio łączący nasze miasto z planowanym hubem komunikacyjnym w gminie Baranów pomiędzy Łodzią a Warszawą
Trzeba pamiętać, że wcześniej zrezygnowano na dobre z innej inwestycji kolejowej w Skarżysku, czyli budowy tunelu samochodowego pod torami łączącego Przydworcowe z Dolną Kamienną.
Marzena Okła-Drewnowicz zaprosiła na konferencję przedstawicieli ministerstwa, kolei oraz urzędu marszałkowskiego, ale nikt się nie pojawił. Obecni byli tylko samorządowcy – prezydent Konrad Krönig i jego zastępca Andrzej Brzeziński oraz wicestarosta Anna Leżańska, a także członkowie zarządu powiatu Tadeusz Bałchanowski i Adam Ciok.
Klamka jeszcze nie zapadła
Posłanka PO zachęcała do aktywnego działania na rzecz ww. inwestycji. – Klamka jeszcze nie zapadła, więc wszystko jest możliwe. Musimy walczyć o przyszłość miasta na kolejowej mapie Polski.
Prezydent Krönig również apelował o zaangażowanie. – Samorząd lobbował o te inwestycje i wyrażamy niepokój, że nie zostały one zrealizowane i być może nie zostaną. Stąd nasz apel do rządu i do marszałka województwa świętokrzyskiego, żeby znaleźć środki. Pominięcie Skarżyska w tych inwestycjach to marginalizacja nie tylko naszego miasta, ale też ok. 200 tysięcy ludzi, którzy mieszają w regionie – argumentował.
Wtórowała mu wicestarosta Anna Leżańska. – Szkoda już wykonanej pracy ludzi na rzecz tych inwestycji, opracowanych koncepcji. Kolej jest dla Skarżyska oraz Suchedniowa dobrodziejstwem, ale przecina oba miasta na pół. Kładka w Skarżysku już się sypie. Gdy zostanie zamknięta, Dolna Kamienna zostanie odcięta od reszty miasta – mówiła.
Apel do ministra
Uczestnicy konferencji podpisali się pod apele do ministra infrastruktury, którego treść zamieszczamy poniżej. – Dziś wysyłamy apel, czekamy na odpowiedź i jesteśmy gotowi na dalsze kroki. Jeśli trzeba będzie, zaangażujemy mieszkańców, np. poprzez petycję – obiecywała.
Skarżysko-Kamienna to miasto o bogatych tradycjach przemysłowych i kolejowych. Ma szczególne znaczenie ze względu na swoje położenie na szlakach komunikacyjnych pomiędzy strategicznymi regionami kraju. Dlatego wszelkie inwestycje w rozwój infrastruktury kolejowej w Skarżysku-Kamiennej są kluczowe dla województwa świętokrzyskiego i tej części Polski.
Szanse na realizację tych inwestycji dawała nowa perspektywa finansowa Unii Europejskiej na lata 2014–20. Wśród tych inwestycji wielkie znaczenie ma modernizacja linii kolejowej nr 8 na odcinku Skarżysko-Kamienna–Kielce–Kozłów, jak i modernizacja linii kolejowej nr 25. Dla samego miasta istotne również są inwestycje lokalne, tj. budowa tunelu pieszo-rowerowego pod torami oraz remont dworca PKP.
Z całą pewnością przyszłościowymi inwestycjami kolejowymi o ogólnokrajowym znaczeniu są tzw. „szprychy” prowadzące do Centralnego Portu Komunikacyjnego. Niestety Skarżysko-Kamienna, nazywane od lat „Miastem Kolejarzy nad Kamienną”, które ma jeden z największych węzłów kolejowych w kraju i jedną z największych stacji rozrządowych nie zostało uwzględnione w planach inwestycyjnych.
Nasz głęboki niepokój wywołał fakt zmniejszenia finansowania modernizacji linii kolejowej nr 8, pozostawienie linii kolejowej nr 25 w dalszym ciągu na liście rezerwowej w Krajowym Programie Kolejowym, unieważnienie przetargu na budowę tunelu pieszo-rowerowego oraz nierozstrzygnięcie przetargu na remont dworca.
Decyzje te mogą doprowadzić do marginalizacji nie tylko Skarżyska-Kamiennej czy Suchedniowa, ale również regionu świętokrzyskiego w zakresie rozwoju infrastruktury kolejowej, bez której nie jest możliwy zrównoważony rozwój gospodarczy kraju. Dlatego ponad podziałami politycznymi, dla dobra mieszkańców miasta, powiatu i województwa, apelujemy o podjęcie decyzji pozwalających na wykonania ww. inwestycji.