Marzena Okła-Drewnowicz: Czerwone światła na długiej drodze do obwodnicy Skarżyska

1777
REKLAMA
Scarnet - internet światłowodowy - Skarżysko-Kamienna
Scarnet - internet światłowodowy - Skarżysko-Kamienna
Scarnet - telefonia komórkowa - Skarżysko-Kamienna
Scarnet - telefonia komórkowa - Skarżysko-Kamienna

Podoba Ci się to, co robimy na ProSkarżysko? Więc może postawisz nam kawę? Dziękujemy! :)

Postaw nam kawę na buycoffee.to

Posłanka Platformy Obywatelskiej Marzena Okła-Drewnowicz jeszcze przed otwarciem obwodnicy Skarżyska-Kamiennej na konferencji prasowej przypomniała najważniejsze wydarzenia, które prowadziły do jej powstania, w tym także wiele, które powstanie tego ważnego odcinka S7 znacznie wydłużyły w czasie.

Obwodnica Skarżyska-Kamiennej, mająca nieco ponad 7 kilometrów długości, to odcinek dość krótki, ale sama droga do jej otwarcia była bardzo długa. Posłanka przypomniała najistotniejsze wydarzenia z tego okresu.

– Pamiętam dobrze rok 2007, bo to był pierwszy rok, kiedy weszłam do polityki i droga S7 była pierwszą sprawą, jaką się zajmowałam – powiedziała Marzena Okła-Drewnowicz, a następnie przedstawiła cały okres od tamtego czasu aż do dzisiaj.

REKLAMA
R-PRO - Budowa domów – Generalny wykonawca

Już sam wybór wariantu trasy przyniósł pierwsze spory. Alternatywą do obecnego przebiegu trasy, tzw. wariantu zielonego, był wariant czerwony. Przebiegał bliżej starej siódemki i wymagał wywłaszczenia i wyburzenia gospodarstw. Ostatecznie wybrano wariant zielony.

Jak się okazało, wariant zielony kolidował z kolei z siedliskami motyli oraz ingerował w szlaki wędrowne zwierząt. Drogowcom wytknęli to ekolodzy – Pracownia na Rzecz Wszystkich Istot. Decyzje urzędnicze oraz sądowe były przez ekologów zaskarżane.

Pas drogowy pod obwodnicę Skarżyska był już pozbawiony drzew, ale budowa nie ruszała. Las odrastał. Poza działaniami ekologów do opóźnienia budowy przyczyniły się rządowe przesunięcia pieniędzy. Obwodnica Skarżyska wypadła na jakiś czas z planu.

Przełomowe okazały się lata 2013 i 2014, kiedy sąd odrzucał kolejno skargi ekologów i ostatecznie utrzymał w mocy zezwolenie na realizację inwestycji oraz decyzję środowiskową – dwa dokumenty niezbędne do rozpoczęcia budowy. W międzyczasie zmieniono koncepcję spornego Węzła Północ, który, zdaniem ekologów, zbytnio ingerował w siedliska rzadkich i zagrożonych wyginięciem motyli.

Wreszcie w 2017 roku rozstrzygnięto przetarg i jeszcze w tym samym roku firma Budimex, która go wygrała, weszła na plac budowy. Prace przebiegały sprawnie i 18 grudnia 2019 roku otwarto obwodnicę dla ruchu samochodów, choć cała inwestycja nie jest jeszcze skończona. Obwodnica będzie oddana do użytku zgodnie z planem – do końca maja 2020 roku.