REKLAMA
Scarnet - internet światłowodowy - Skarżysko-Kamienna
Scarnet - internet światłowodowy - Skarżysko-Kamienna
Scarnet - telefonia komórkowa - Skarżysko-Kamienna
Scarnet - telefonia komórkowa - Skarżysko-Kamienna

Podoba Ci się to, co robimy na ProSkarżysko? Więc może postawisz nam kawę? Dziękujemy! :)

Postaw nam kawę na buycoffee.to

Poprowadzenie kolei przez Skarżysko-Kamienną i region miało niebagatelny na nie wpływ. O tym właśnie będzie Skarżyski Kongres Kolejowy. Jednak będzie nie tylko mówił – będzie też wystawa i coś, co skarżyszczanie lubią bardzo, czyli spacer historyczny.

W 2025 roku minie 140 lat od wybudowania Drogi Żelaznej Iwangorodzko-Dąbrowskiej. Ta linia kolejowa, oddana do użytku w 1885 roku, została poprowadzona od Dęblina (wtedy Iwangorodu) do Dąbrowy Górniczej. Została poprowadzona przez Skarżysko-Kamienną, wtedy jeszcze nie miasto, a osadę o nazwie Kamienna. Stacja została nazwana Bzin. Dodatkowo, u nas zostały wytyczone odnogi linii do Koluszek i Bodzechowa.

Przeczytaj więcej o otwarciu Drogi Żelaznej Iwangorodzko-Dąbrowskiej:

25 stycznia 1885 – otwarcie Drogi Żelaznej Iwangorodzko-Dąbrowskiej. Bez niej nie byłoby Skarżyska, jakie mamy

Było to jedno z najważniejszych wydarzeń w historii naszego miasta, które, jak się okazało, miało przeogromny wpływ na to, że Kamienna mogła rozwinąć się w miasto i w 1923 roku otrzymać prawa miejskie. A miasto nasze zwane bywa dzięki temu Miastem Kolejarzy.

Jest tak nazwane nie bez powodu, więc skarżyscy historycy z Fundacji Wczoraj dla Jutra oraz Polskiego Towarzystwa Historycznego Oddział Skarżysko-Kamienna zainicjowali wydarzenie – Skarżyski Kongres Kolejowy – aby podkreślić, jak ważne było pojawienie się u nas kolei.

Celem naszego przedsięwzięcia jest ożywienie współpracy naukowej i kulturalnej między ośrodkami, które połączyła utworzona z inicjatywy Jana Gotliba Blocha w 1885 r., kluczowa dla naszej historii, droga żelazna. Zarówno ta nietuzinkowa postać, jak i jego inicjatywa – miastotwórcza oraz niezwykle progospodarcza – wpłynęła na rozwój i charakter wielu miejscowości. Następstwa tej inwestycji obserwujemy do dziś, tak w wymiarze komunikacyjnym, jak i architektoniczno-urbanistycznym oraz społecznym. W losach każdej z tych miejscowości kolej odegrała swoją rolę, częstokroć niebagatelną. Stacją centralną dla Drogi Żelaznej Iwangorodzko-Dąbrowskiej stała się osada Kamienna, obecnie miasto Skarżysko-Kamienna. Chcemy podzielić się tymi historiami, porównywać je, szukać wspólnych mechanizmów i na bazie doświadczeń oraz nawiązanych relacji pisać nowe rozdziały naszych wspólnych dziejów.

Na Skarżyski Kongres Kolejowy złożą się:

  • sesja naukowa
  • spacer historyczny
  • wystawa
  • debata

Zapraszamy do zarezerwowania czasu i do udziału. Historycy i archiwiści przybliżą historię DŻID i będą przekonywać, jak ważna ta inwestycja była nie tylko dla naszego miasta, ale i całego regionu. Będzie też oczywiście mowa o budowniczym DŻID, czyli Janie Blochu, który od niedawna jest patronem placu przed skarżyskim dworcem kolejowym.

Plac Jana Blocha przed dworcem kolejowym w Skarżysku „ochrzczony”. Patron to postać bardzo ważna dla naszego miasta

W programie będzie też spacer historyczny, ale na ten specjalnie zachęcać chyba nie trzeba. Skarżyszczanie wszak bardzo polubili spacery historyczne po mieście.

Skarżyski Kongres Kolejowy odbędzie się w weekend 28–29 września 2024 roku. Udział w nim, w każdej z części, jest bezpłatny.

Skarżysko Kongres Kolejowy 2024 – program:

Sobota, 28 września 2024 r.

Powiatowa i Miejska Biblioteka Publiczna, ul. Towarowa 20, Skarżysko-Kamienna

godz. 10.00 – uroczyste rozpoczęcie kongresu

10.30 – rozpoczęcie sesji naukowej

10.40 – dr J. Ewa LeśniewskaJan Gotlieb Bloch. Nie tylko król kolei żelaznych…

11.00 – dr Maciej Cichoń – Droga Żelazna Iwangorodzko-Dąbrowska (Dęblińsko-Dąbrowska) – nadzieje, problemy oraz polityka budowy linii kolejowej i rozwoju gospodarczego między Wisła a Pilicą w latach 1885–1914

11.20 – Marcin Medyński – Skarżysko-Kamienna – miasto stworzone przez kolej

11.40 – dr inż. Bartosz Kozak – Wpływ kolei Iwangorodzko-Dąbrowskiej na rozwój linii wąskotorowych w rejonie Gór Świętokrzyskich

12.00 – przerwa kawowa

12.30 – prof. Piotr Tusiński – Wpływ kolei Iwangorodzko (Dęblińsko)-Dąbrowskiej na industrializację i urbanistykę Radomia do wybuchu II wojny światowej

12.50 – Piotr Skucha – Tunel kolejowy pod wzgórzem Piaskowiec – geneza, historia i teraźniejszość

13.10 – Konrad Maj – Materiały archiwalne dotyczące kolei w zasobie Archiwum Państwowego w Kielcach – wybrane przykłady

13.30 – Krzysztof Głowacki – Źródła do dziejów Drogi Żelaznej Iwangorodzko-Dąbrowskiej w zasobie Archiwum Państwowego w Radomiu

14.00 – dyskusja i zakończenie sesji

17.00 – spacer „Śladami skarżyskich kolejarzy” oraz inauguracja wystawy „Kolej Iwangorodzko-Dąbrowska – wielość perspektyw” w Miejskim Centrum Kultury w Skarżysku.

Zobacz szczegóły tego i jeszcze jednego spaceru historycznego w ten weekend:

Podwójnie spacerowy wrześniowy weekend w Skarżysku! Kolej na Rydno i… kolej

Niedziela, 29 września 2024 r.

Miejskie Centrum Kultury w Skarżysku-Kamiennej

10.00 – debata poświęcona możliwościom współpracy w ramach obchodów 140-lecia Drogi Żelaznej Iwangorodzko-Dąbrowskiej

15.00 – zakończenie kongresu

Wydarzenie jest współfinansowane przez Gminę Skarżysko-Kamienna – Miasto na Szlaku. Patronem naukowym jest Instytut Historii Uniwersytetu Jana Kochanowskiego w Kielcach. Patronem honorowym wydarzenia jest Archiwum Państwowe w Kielcach.

Zapraszamy!

skarzyski kongres kolejowy
Skarżyski Kongres Kolejowy – wydarzenie nawiązujące do nadchodzącej rocznicy 140-lecia Drogi Żelaznej Iwangorodzko-Dąbrowskiej