Tunel przy dworcu w Skarżysku już otwarty. Niespodzianka dla mieszkańców i podróżnych

1397
Scarnet - internet światłowodowy - Skarżysko-Kamienna
Scarnet - internet światłowodowy - Skarżysko-Kamienna
Scarnet - internet światłowodowy - Skarżysko-Kamienna
Scarnet - internet światłowodowy - Skarżysko-Kamienna

Tunel pieszo-rowerowy przy dworcu kolejowym w Skarżysku-Kamiennej jest już udostępniony dla użytkowników. Otwarcie nastąpiło bez wcześniejszej zapowiedzi. Na razie jednak nie można korzystać ze wszystkich przejść.

Seria otwarć w Skarżysku! Po zeszłotygodniowym otwarciu centrum handlowego Vendo Park w Skarżysku-Kamiennej, teraz przyszło pora na tunel pod torami przy dworcu, który łączy dwa osiedla – Przydworcowe i Dolną Kamienną.

Otwarcie odbyło się po cichu, bez wstęg i fanfar, a wręcz z zaskoczenia. A to dlatego, że  jest to tzw. otwarcie technologiczne. Można już pokonać cały tunel, ale cała inwestycja nie jest jeszcze ukończona i dlatego nie wszystkie funkcje tunelu są jeszcze dostępne.

W tym momencie możemy przejść z jednej strony torów na drugą oraz wejść na peron nr 2. Nie są jeszcze czynne pochylnie, a więc rowery i wózki trzeba niestety wnosić i znosić. Nie są jeszcze czynne windy.

Nie wejdziemy też jeszcze z tunelu do wnętrza dworca PKP. Na razie nieczynny jest też peron 3, który jest jeszcze w trakcie przebudowy, więc na niego też nie można wejść. Jest on obecnie wyłączony z ruchu pociągów.

Mimo tych niedogodności, mieszkańcom Skarżyska, którzy przyszli, jak mówili, „przetestować” tunel, podoba się.

Nareszcie dotarła tu cywilizacja. Nie trzeba będzie wspinać się na kładkę, co było uciążliwe zwłaszcza zimą, gdy spadł śnieg.

 

Całkowicie zamknięta została już wspomniana kładka naziemna. To oznacza, że już nikt nigdy nie postawi na niej nogi. Zamknął się pewien etap historii naszego miasta.

Zakończenie inwestycji i pełne otwarcie tunelu nastąpi na jesieni, ale nie znamy jeszcze dokładnej daty.

Choć wreszcie jest (prawie) gotowy,  to tunel nie miał szczęścia. Niewiele brakowało, a w ogóle by nie powstał. Wszystko, jak to zazwyczaj bywa, rozbijało się o pieniądze. Wykonawcy zażądali więcej pieniędzy, niż mieli do dyspozycji inwestorzy, czyli PKP PLK. Dodatkowe pieniądze znalazły się i inwestycja ruszyła. Efektem jest jednak duże opóźnienie względem pierwotnie zakładanych terminów.

Po remoncie dworca PKP w Skarżysku, tunelu pod torami, nasze miasto ma szansę na jeszcze jedną poważną inwestycję kolejową:

Terminal intermodalny powstanie w Skarżysku? To inwestycja za 150 milionów!

 

Poniżej jeszcze komunikat prasowy z PKP PLK:

Na stacji Skarżysko-Kamienna wykonawca w trybie technologicznym otworzył przejście pod torami. Mieszkańcy miasta już dogodniej przechodzą na drugą stronę torów. Umożliwia to jednoczesne zapewnienie komunikacji od strony ul. Niepodległości i budynku dworca do ul. Towarowej oraz rozpoczęcie demontażu pozostałego fragmentu starej kładki. Z tunelu zapewnione zostało wyjście na peron nr 2. Przy zachowaniu zasad bezpieczeństwa, w przejściu podziemnym kontynuowane są prace wykończeniowe. Realizowane są również prace przy budowie fragmentu wiaty na peronie 3 zlokalizowanej bezpośrednio nad przejściem. Montowane są windy na perony nr 2 i 3. Zakończenie prac budowlanych planowane jest jesienią.

Przejście podziemne na stacji w Skarżysku-Kamiennej ma długość 121 m i jest poprowadzone pod 14 torami. Docelowo, dzięki zabudowie wind i pochylni, stacja stanie się lepiej dostępna dla osób o ograniczonej mobilności. Osobom niewidomym i niedowidzącym drogę do pociągu ułatwią także ścieżki naprowadzające.

Inwestycja objęła także modernizację peronów nr 1 i 2, które zostały podwyższone, by ułatwić podróżnym wsiadanie i wysiadanie z pociągów. Obiekty zyskały nową nawierzchnię, ławki i gabloty z informacją o rozkładzie. Nad peronem nr 2 zamontowana została wiata. Obok budynku dworca wybudowana została nowa nastawnia.

Wartość projektu „Budowa zintegrowanego systemu komunikacyjnego wraz z tunelem pod torami w obrębie dworca kolejowego stacji Skarżysko-Kamienna” (budowa tunelu i przebudowa peronu 1) to 44,8 mln zł netto. Dofinansowanie ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Świętokrzyskiego wynosi 37,7 mln zł netto. Komplementarna inwestycja – rewitalizacja peronu nr 2 – w ramach zadania „Poprawa bezpieczeństwa i likwidacja zagrożeń eksploatacyjnych na sieci kolejowej” o wartości ok. 7 mln zł netto. Realizacja inwestycji w latach 2020-2022.

 

 

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here