Ekipa „Z cukrzycą na kole” na mecie, na mole w Brzeźnie w Gdańsku; fot. archiwum prywatne
Scarnet - internet światłowodowy - Skarżysko-Kamienna
Scarnet - telefonia komórkowa - Skarżysko-Kamienna

Podoba Ci się to, co robimy na ProSkarżysko? Więc może postawisz nam kawę? Dziękujemy! :)

Postaw mi kawę na buycoffee.to

Rafał Oleś, chory na cukrzycę mieszkaniec Skarżyska-Kamiennej, wraz z grupą kilku jak on cukrzyków przejechał Polskę rowerem wzdłuż, z Zakopanego do Gdańska. Wyprawa nosiła nazwę „Z cukrzycą na kole”.

Rafał Oleś to jeden z najbardziej zapalonych kolarzy w Skarżysku-Kamiennej. Ściga się w wielu imprezach, bierze udział w lokalnych inicjatywach jak IC SKO.

W życiu zmaga się z kilometrami, rywalami, podjazdami, ale jednym z jego najpoważniejszych przeciwników jest cukrzyca. Jego oraz kilku osób, tak jak i on chorujących na cukrzycę.

Rafał Oleś
REKLAMA
Andrzej Bętkowski – kandydat do Sejmiku Województwa Świętokrzyskiego – Wybory Samorządowe 2024
Tadeusz Sikora – kandydat do Rady Powiatu Skarżyskiego  – Wybory Samorządowe 2024

W dwa dni Rafał Oleś i jego towarzysze z trasy przejechali z Zakopanego do Gdańska, aby promować aktywność fizyczną wśród ludzi z cukrzycą.

– Ogólnie świetna zabawa. Poczuli to wszyscy. Wyjazd przebiegł bardzo sympatycznie. Dużo ludzi nas dopingowało na trasie. Atmosfera na mecie w Gdańsku przebiła wszystko. Festa była niesamowita Myślę, że to nie ostatni taki trip. Myślimy już o przyszłorocznym, może innej formie. Dużo osób widziało nas w internecie, a my chcemy jeszcze bardziej dotrzeć bezpośrednio do ludzi z cukrzycą, w tym do dzieci. Pokazaliśmy osobom z cukrzycą, że da się takie coś zrobić. Że da się przy odpowiedniej kontroli organizmu ćwiczyć, uprawiać sport, w tym kolarstwo. Do firmy Dexcom, która nam pomagała, będziemy wysyłać raporty z glukometrów, co na pewno będzie bardzo przydatne  – powiedział Rafał Oleś.

Trasa wyprawy „Z cukrzycą na kole”

Trasa była długa i niełatwa, na co wpływ miała głównie zmienna ostatnio pogoda, obfitująca w ekstremalne zdarzenia, jak burze i deszcze.

– Trafiliśmy w niezbyt sprzyjające warunki pogodowe. To spowodowało, że jazda po bocznych drogach, bo takie wybraliśmy, stała się ciężka. Często trzeba było nosić rowery. Drugi minus to jazda pod wiatr. Z ponad 800 kilometrów całej trasy tak z 750 jechaliśmy pod wiatr. To opóźniło nasz przyjazd. Prawie całą trasę to ja jechałem na czele, rozpraszając wiatr, trzymając tempo, żeby wszystkim się fajnie jechało. Ciężki był przejazd przez górskie tereny, najpierw na Podhalu potem przez Góry Świętokrzyskie. Zrobiliśmy to w mniej niż 30 godzin. Udało się zrobić to, co zaplanowaliśmy. Ja pierwszy raz w życiu przejechałem jednorazowo taki dystans i już teraz wiem, że mogę to zrobić – dodał Rafał Oleś.

Rafał Oleś w ten sposób dorzucił ponad 800 km do swojego dorobku w innej rowerowej inicjatywie, Puchar Rowerowej Stolicy Polski, w której uczestniczy Skarżysko.

W przejeździe „Z cukrzycą na kole” uczestniczyli: Krzysztof Sobczyński, Maja Makowska, Adam Wójcik, Konrad Zwolennik, Rafał Oleś, Krzysztof Malicki, Łukasz Harzyński.