Przechodząc w pobliżu lub przejeżdżając przez niedawno otwarte rondo na Dolnej Kamiennej w Skarżysku-Kamiennej, na pewno ją zauważymy, choć nie jest tak duża jak ta koło dworca. To lokomotywa Ls40, która jeszcze niedawno pracowała we Wtórpolu.
Skarżysko jest nazywane miastem, lub grodem, kolejarzy. To jak najbardziej uzasadnione, bo w znacznej mierze dzięki kolei Skarżysko rozrosło się z osady w miasto. Puszczenie pod koniec XIX wieku linii kolejowej, Drogi Żelaznej Iwangorodzko-Dąbrowskiej, przez naszą jeszcze wtedy osadę było impulsem do wzrostu znacznie jeszcze wtedy Kamiennej i przyciągnięcia różnych gałęzi przemysłu. Kolej byłą wtedy podstawowym środkiem lokomocji i transportu towarów.
Przeczytaj o otwarciu Drogi Żelaznej Iwangorodzko-Dąbrowskiej:
Lokomotywa Ls40, dziś, 27 marca 2024 roku, stanęła w pobliżu ronda u zbiegu ulic 1 Maja i Towarowej. Pomiędzy ulicą a chodnikiem ułożono kawałek torowiska, na którym spoczął 16-tonowy eksponat. Lokomotywa została odmalowana w zielone barwy, jakie głównie stosowane na tym modelu oryginalnie. Pojazd wieczorem będzie podświetlony.
Z kolei na samym rondzie jeszcze przed jego otwarciem dla ruchu stanął pomnik z 1978 roku postawiony na 55-lecia miasta, który przed wybudowaniem stał w pobliżu zejścia z kładki, którą zastąpił tunel pod torami. Pomnik, szczęśliwie, nie został zniszczony jak wiele historycznych obiektów w mieście i dziś znów cieszy oko, szczególnie że został odnowiony.
Pomnik „kwiat” stanie w nowym miejscu, a Skarżysko znów rozkwitnie?
Lokomotywa Ls40 to prezent od firmy Wtórpol z okazji obchodzonego w zeszłym roku 25-lecia istnienia Powiatu Skarżyskiego. Jeszcze do niedawna lokomotywa była używana w firmie Leszka Wojteczka do przemieszczania ładunków.
Powiat Skarżyski świętuje 25-lecie. Na uroczystej sesji wiele osób otrzymało wyróżnienia
Lokomotywa Ls40 to model produkowany w firmie Fablok, wówczas Fabryce Lokomotyw im. Feliksa Dzierżyńskiego w Chrzanowie w latach 1952–61. Skarżyski egzemplarz został wyprodukowany w 1959 roku. Ls40 była najmniejszą normalnotorową lokomotywą produkowaną w Polsce. Używano jej głównie do obsługi bocznic zakładów przemysłowych.
To już druga lokomotywa stojąca w publicznym miejscu w Skarżysku-Kamiennej, nie licząc eksponatów w Muzeum im. Orła Białego. Pierwszą był parowóz Pt47, który stoi przy dworcu PKP.