fot. Andrzej Harassek/forum.modelarstwo.info
REKLAMA
Scarnet - internet światłowodowy - Skarżysko-Kamienna
Scarnet - internet światłowodowy - Skarżysko-Kamienna
Scarnet - telefonia komórkowa - Skarżysko-Kamienna
Scarnet - telefonia komórkowa - Skarżysko-Kamienna

Podoba Ci się to, co robimy na ProSkarżysko? Więc może postawisz nam kawę? Dziękujemy! :)

Postaw nam kawę na buycoffee.to

16 czerwca 1995 roku na skarżyski dworzec PKP zajechał francuski pociąg dużych prędkości TGV. Towarzyszył mu pociąg specjalny prowadzony parowozem Pt 47-65. Okazją było 150-lecie kolei na ziemiach polskich. Wizyta wzbudziła ogromne zainteresowanie mieszkańców Skarżyska.

Dziś po polskich torach możemy już jeździć innym pociągiem dużej prędkości, włoskim Pendolino, ale w tamtych czasach takie maszyny były dla nas wręcz kosmiczne. Gdy francuski TGV wjechał na dworzec w Skarżysku, na wiadukcie czekały już niego tłumy skarżyszczan, w tym mnóstwo dzieci.

To wydarzenie miało miejsce 16 czerwca 1995 roku. Superpociąg jechał z Warszawy do Krakowa i po drodze, poza Skarżyskiem, zatrzymał się jeszcze w Radomiu i Kielcach. W drodze powrotnej do Warszawy francuski pociąg pojechał Centralną Magistralą Kolejową. Prędkość maksymalna, jaką mógł rozwinąć to 320 km/h. W Polsce maksymalnie pojechał połowę tej wartości.

Wcześniej TGV zrobiło furorę w Radomiu:

Poza zdjęciami znalezionymi w internecie, swoich fotografii użyczyli nam byli już dziś kolejarze-maszyniści, Jan Tomaszewski i Jerzy Stopa, którzy tego dnia również pojawili się na peronie. – Byłem tam wtedy z córką Izą. Z racji mojej pracy sam chciałem zajrzeć do kabiny, ale tłumy były takie, że się nie udało dostać. A sam pociąg w porównaniu do tego, na czym sam jeździłem, to jak Mercedes a Maluch – powiedział Jan Tomaszewski.

Przeczytaj również o początkach kolei w Skarżysku:

25 stycznia 1885 – otwarcie Drogi Żelaznej Iwangorodzko-Dąbrowskiej. Bez niej nie byłoby Skarżyska, jakie mamy

Jerzy Stopa zdjęcia z tego wydarzenia przetrzymuje w Ekspozycji Historycznej Węzła PKP w Skarżysku, którego jest kustoszem. Zachował się też fragment artykuł z Angory opatrzony zdjęciem TGV stojącego na dworcu w Skarżysku.

O wizycie TGV w Polsce można przeczytać m.in. na stronie http://tgv.strefa.pl/tgv/tgvwpolsce.html (aktualnie link nie działa):

Wizyta pociągu TGV w Polsce miała miejsce w dniach 12–19 czerwca 1995 r. i zorganizowana została z okazji jubileuszu 150-lecia kolei na ziemiach polskich. Doszła do skutku dzięki uprzejmości kolei francuskich SNCF, oraz producenta taboru TGV, GEC Alstom. Wypożyczyły one bezpłatnie nowy skład TGV Réseau 4522, który nie wszedł jeszcze do eksploatacji.

Pociąg TGV Réseau 4522 przybył do Polski w konwoju złożonym z 14 wagonów, z czego 4 to wagony towarzyszące: mieszkalny, sypialny, bagażowy i narzędziowy. W dwóch pierwszych wagonach mieszkała 9-osobowa ekipa pociągu: pracownicy SNCF (4 maszynistów, 3 monterów i intendent). Konwój ustawiony był następująco: lokomotywa, wagon bagażowy, głowice napędowe TGV złączone ze sobą czołami, 8 wagonów TGV, wagon narzędziowy, wagon mieszkalny i sypialny.

O wizycie TGV w Polsce pisze też Andrzej Harassek na forum http://forum.modelarstwo.info/:

TGV pojechał do Krakowa przez Skarżysko, Radom, Kielce. Wszędzie był witany przez tłumy ludzi. Jazda była zorganizowana ciekawie, bo niejako „równolegle” jechał pociąg specjalny prowadzony parowozem Pt 47-65. Ja do Krakowa znowu pojechałem tym drugim pociągiem, a TGV fotografowałem na wspólnych postojach. Pociągi jechały na zmianę, na jednym odcinku TGV jechał pierwszy, a jako następny jechał Pt 47. Na kolejnym odcinku było odwrotnie, jako pierwszy jechał pociąg parowy, a za nim TGV. W drodze powrotnej TGV jechał CMK-ą.

Przeczytaj również o innym superpociągu – Pendolino – w Skarżysku:

Pendolino w Skarżysku. Najszybsze pociągi w Polsce zatrzymywały się na naszym dworcu

W Polsce TGV był… spóźniony

Jak donoszą lokalne media, Echo Dnia i Słowo Ludu, które opisywały przejazd TGV przez Skarżysko, Kielce i Radom, pociąg, choć superszybki i nowoczesny, w polskich realiach był… spóźniony.

Tak pisało Echo Dnia:

Srebrny skład przypominający bardziej rakietę niż zwykły pociąg przybył z… kilkuminutowym opóźnieniem. Wszyscy chętni mogli podczas godzinnego postoju zwiedzić wnętrze pociągu.

W Słowie Ludu czytamy:

Kiedy tuż przed godziną 12.00 pociąg TGV zatrzymał się na skarżyskim dworcu, na peronie trzecim, został zaatakowany przez przedszkolaków i młodzież szkolną.
Pociąg TGV w Skarżysku – Echo Dnia z 17.06.1995 r.
Pociąg TGV w Skarżysku – Echo Dnia z 17.06.1995 r.
Pociąg TGV w Skarżysku – Słowo Ludu z 17.06.1995 r.
Pociąg TGV w Skarżysku – Słowo Ludu z 17.06.1995 r.
Pociąg TGV w Skarżysku – Słowo Ludu z 17.06.1995 r.
fot. Jerzy Stopa/Ekspozycja Historyczna Węzła PKP w Skarżysku
fot. Jerzy Stopa/Ekspozycja Historyczna Węzła PKP w Skarżysku
fot. Jerzy Stopa/Ekspozycja Historyczna Węzła PKP w Skarżysku
fot. Jerzy Stopa/Ekspozycja Historyczna Węzła PKP w Skarżysku
fot. Jerzy Stopa/Ekspozycja Historyczna Węzła PKP w Skarżysku
fot. Jerzy Stopa/Ekspozycja Historyczna Węzła PKP w Skarżysku
fot. archiwum Jana Tomaszewskiego
fot. archiwum Jana Tomaszewskiego
fot. archiwum Jana Tomaszewskiego
fot. Andrzej Harassek/forum.modelarstwo.info
fot. Andrzej Harassek/forum.modelarstwo.info
fot. Andrzej Harassek/forum.modelarstwo.info
fot. Robert Wyszyński/tgv.strefa.pl/tgv/tgvwpolsce
fot. Robert Wyszyński/tgv.strefa.pl/tgv/tgvwpolsce
fot. Robert Wyszyński/tgv.strefa.pl/tgv/tgvwpolsce
fot. Robert Wyszyński/tgv.strefa.pl/tgv/tgvwpolsce
tgv w polsce
fot. archiwum Urszuli Gorycy
TGV w Kielcach, fot. Robert Wyszyński/tgv.strefa.pl/tgv/tgvwpolsce
TGV w Kielcach, fot. Robert Wyszyński/tgv.strefa.pl/tgv/tgvwpolsce
źródło: Ekspozycja Historyczna Węzła PKP w Skarżysku