PKP Polskie Linie Kolejowe otrzymają niemal 2 miliardy złotych kredytu od Europejskiego Banku Inwestycyjnego. Kwota ta wspomoże modernizację linii kolejowej nr 8 na odcinku ze Skarżyska-Kamiennej do Kozłowa. Na tym odcinku przebiega ona też między innymi przez Suchedniów i Kielce.
Linia kolejowa nr 8, która łączy Warszawę z Krakowem i przebiega na osi północ-południe przez województwo świętokrzyskie, jest dla naszego regionu bardzo ważnym szlakiem komunikacyjnym, zarówno dla ludzi, jak i towarów. Kolejowa Ósemka wymagała od dawna modernizacji i prace nad nią już się rozpoczęły.
Spółka PKP PLK 16 kwietnia 2025 roku podpisała umowę z Europejskim Bankiem Inwestycyjnym i otrzyma kredyt w wysokości do 450 milionów euro (przeszło 1,9 mld zł) na modernizację linii na odcinku Skarżysko-Kamienna – Kielce Główne – Kozłów.
Modernizacja linii kolejowej nr 8 jest ważna również dla Skarżyska, Suchedniowa i innych miejscowości Powiatu Skarżyskiego leżących przy tej trasie kolejowej jak Łączna czy Berezów. Skarżysko ma już za sobą modernizację dworca, zarówno samego budynku, jak i peronów, włączając w to budowę tunelu pod torami.
W ramach planowanej modernizacji przebudowany będzie natomiast peron przystanku Skarżysko Zachodnie. Również peron w Suchedniowie Północnym. Szczególnie duże zmiany zajdą na głównej stacji Suchedniowa i w jej okolicy. Tam od wielu lat problemem są korki spowodowane zamykaniem przejazdu w okolicy dworca. Modernizacja ten problem rozwiąże, ponieważ powstanie tam przejazd pod torami.
Szczegóły modernizacji LK8 w Skarżysku i Suchedniowie opisaliśmy tutaj:
Cała inwestycja na linii kolejowej nr 8 obejmuje:
- wymianę torów kolejowych, sieci trakcyjnej i systemów sterowania ruchem pociągów
- nowe perony na stacjach i przystankach
- nowe skrzyżowania bezkolizyjne
- podniesienie prędkości pociągów do 120 km/h
- dobudowę dodatkowych torów na stacjach
- zwiększenie przepustowości odcinka
Prace modernizacyjne zostały podzielone na trzy części. Rozpoczęły się na jesieni 2024 roku na południowym jego krańcu. Prace na odcinku pomiędzy Skarżyskiem a Tumlinem są na etapie procedury przetargowej, a koniec prac planowany jest na 2028 rok. Całość inwestycji ma być ukończona w 2032 roku.