Prawie 2 miliardy dla kolejarzy na modernizację linii kolejowej nr 8. Inwestycja obejmuje również Skarżysko i Suchedniów

228
REKLAMA
Scarnet - internet światłowodowy - Skarżysko-Kamienna
Scarnet - internet światłowodowy - Skarżysko-Kamienna
Scarnet - telefonia komórkowa - Skarżysko-Kamienna
Scarnet - telefonia komórkowa - Skarżysko-Kamienna

Podoba Ci się to, co robimy na ProSkarżysko? Więc może postawisz nam kawę? Dziękujemy! :)

Postaw nam kawę na buycoffee.to

PKP Polskie Linie Kolejowe otrzymają niemal 2 miliardy złotych kredytu od Europejskiego Banku Inwestycyjnego. Kwota ta wspomoże modernizację linii kolejowej nr 8 na odcinku ze Skarżyska-Kamiennej do Kozłowa. Na tym odcinku przebiega ona też między innymi przez Suchedniów i Kielce.

Linia kolejowa nr 8, która łączy Warszawę z Krakowem i przebiega na osi północ-południe przez województwo świętokrzyskie, jest dla naszego regionu bardzo ważnym szlakiem komunikacyjnym, zarówno dla ludzi, jak i towarów. Kolejowa Ósemka wymagała od dawna modernizacji i prace nad nią już się rozpoczęły.

Spółka PKP PLK 16 kwietnia 2025 roku podpisała umowę z Europejskim Bankiem Inwestycyjnym i otrzyma kredyt w wysokości do 450 milionów euro (przeszło 1,9 mld zł) na modernizację linii na odcinku Skarżysko-Kamienna – Kielce Główne – Kozłów.

Kontynuujemy wzmacnianie polskiej gospodarki poprzez nowe, wielomiliardowe inwestycje w kolej. Aktywnie korzystamy z zewnętrznych źródeł finansowania, czego przykładem jest dzisiejsza umowa z EBI. W ostatnim czasie PLK SA uruchomiły przetargi o wartości niemal 30 mld zł.Małgorzata Kuczewska-Łaska, członek zarządu PLK SA, dyrektor ds. finansowych
Rozwój nowoczesnej sieci transportowej to jeden z kluczowych kierunków inwestycyjnych Europejskiego Banku Inwestycyjnego w Polsce. Na ten cel przeznaczyliśmy już w sumie ponad 35 miliardów euro od początku działalności w kraju. Rozbudowa połączeń kolejowych jest szczególnie ważna. Najnowsza umowa pozwoli usprawnić połączenia pasażerskie i przewóz towarów na południu kraju, a wkrótce spodziewamy się kolejnych odsłon naszej współpracy.Wiceprezes EBI, prof. Teresa Czerwińska
REKLAMA
R-PRO - budowa domów - Świętokrzyskie - Mazowiecke

Modernizacja linii kolejowej nr 8 jest ważna również dla Skarżyska, Suchedniowa i innych miejscowości Powiatu Skarżyskiego leżących przy tej trasie kolejowej jak Łączna czy Berezów. Skarżysko ma już za sobą modernizację dworca, zarówno samego budynku, jak i peronów, włączając w to budowę tunelu pod torami.

W ramach planowanej modernizacji przebudowany będzie natomiast peron przystanku Skarżysko Zachodnie. Również peron w Suchedniowie Północnym. Szczególnie duże zmiany zajdą na głównej stacji Suchedniowa i w jej okolicy. Tam od wielu lat problemem są korki spowodowane zamykaniem przejazdu w okolicy dworca. Modernizacja ten problem rozwiąże, ponieważ powstanie tam przejazd pod torami.

Szczegóły modernizacji LK8 w Skarżysku i Suchedniowie opisaliśmy tutaj:

Wielka modernizacja linii kolejowej nr 8 pomiędzy Skarżyskiem a Tumlinem za 800 milionów. W Suchedniowie będzie komunikacyjna rewolucja

Cała inwestycja na linii kolejowej nr 8 obejmuje:

  • wymianę torów kolejowych, sieci trakcyjnej i systemów sterowania ruchem pociągów
  • nowe perony na stacjach i przystankach
  • nowe skrzyżowania bezkolizyjne
  • podniesienie prędkości pociągów do 120 km/h
  • dobudowę dodatkowych torów na stacjach
  • zwiększenie przepustowości odcinka

Prace modernizacyjne zostały podzielone na trzy części. Rozpoczęły się na jesieni 2024 roku na południowym jego krańcu. Prace na odcinku pomiędzy Skarżyskiem a Tumlinem są na etapie procedury przetargowej, a koniec prac planowany jest na 2028 rok. Całość inwestycji ma być ukończona w 2032 roku.

REKLAMA
Villaro - Skarżysko-Kamienna
Villaro - Skarżysko-Kamienna
Villaro - Skarżysko-Kamienna
Villaro - Skarżysko-Kamienna