Prezydent Skarżyska Konrad Krönig wraz z posłanką Marzeną Okłą-Drewnowicz zainicjowali dziś akcję zbierania podpisów pod petycją do ministerstwa infrastruktury o uwzględnienie Skarżyska-Kamiennej przy sporządzaniu mapy kolejowych połączeń z Centralnym Portem Komunikacyjnym.

Szybkie szprychy to potoczne określenia bezpośrednich połączeń kolejowych z planowanym Centralnym Portem Komunikacyjnym. Spośród dziesięciu zaplanowanych takich połączeń, żadne nie prowadzi przez Skarżysko. – Ominięcie Skarżyska to w przyszłości wykluczenie 200 tysięcy mieszkańców nie tylko naszego miasta i powiatu, ale też sąsiednich powiatów, m.in. starachowickiego i szydłowieckiego – argumentował prezydent Konrad Krönig.

Oznacza to, że po uruchomieniu CPK mieszkańcy Skarżyska będą musieli podróżować z przesiadkami. Najbliżej Skarżyska przebiegają linie:

  • Nr 6 – biegnie od Nowego Sącza, m.in. przez Busko-Zdrój, Kielce i Opoczno
  • Nr 7 – biegnie z Krosna i Sanoka, m.in. Ostrowiec Świętokrzyski, Radom i Grójec
10 szprych kolejowych do Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK)/ grafika: nakolei.pl

– O szybkie połączenia Skarżyska z Centralnym Portem Komunikacyjnym musimy walczyć razem – posłowie, samorząd i mieszkańcy. Na moją interpelację otrzymałam wymijającą odpowiedź, z której wynika, że szprychy przez Skarżysko nie będzie. Nam chodzi o to, abyśmy się nie przesiadali i mieli możliwość bezpośredniego dojazdu do portu centralnego – powiedziała Marzena Okła-Drewnowicz.

Pierwszy podpis na liście złożyła Marzena Okła-Drewnowicz. Wkrótce będzie to mógł zrobić każdy chętny. Listy będzie można podpisać:

  • W Biurze Obsługi Interesanta urzędu miasta w Skarżysku
  • W skarżyskich jednostkach miejskich
  • W biurze poselskim i podczas spotkań z posłanką Marzeną Okłą-Drewnowicz

W interpelacji do ministra infrastruktury posłanka Okła-Drewnowicz argumentowała, że Skarżysko to miasto, w którym znajduje się jedna z czterech w Polsce stacji mającej status stacji rozrządowej oraz jeden z największych węzłów towarowych w kraju.

Po walce o tunel i remont dworca, jak nazwała swoje działania parlamentarzystka, rozpoczyna się więc walkę o szprychę. Budowa tunelu jest na razie w zawieszeniu, natomiast remont dworca się właśnie rozpoczyna.

W sprawie inwestycji kolejowych posłanka Marzena Okła-Drewnowicz zorganizowała niedawno konferencję prasową:

Skarżysko – Miasto Kolejarzy na kolejowym marginesie Polski?

 

Centralny Port Komunikacyjny to koncepcja lotniska z węzłem kolejowym, spójny z połączeniami drogowymi. Będzie zlokalizowany w gminie Baranów znajdującej się pomiędzy Łodzią a Warszawą. Planuje się, że zostanie oddany do użytku w 2027 roku.

Interpelacja posłanki Platformy Obywatelskiej Marzeny Okły-Drewnowicz:

Interpelacja nr 30762 do ministra infrastruktury w sprawie marginalizacji Skarżyska-Kamiennej przy planowaniu inwestycji kolejowych w ramach programu budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego

Budowa Centralnego Portu Komunikacyjnego wymaga zapewnienia odpowiedniej infrastruktury do niego wiodącej. Dlatego też w ramach budowy w porozumieniu z PKP PLK oraz z Ministerstwem Infrastruktury zostanie wybudowanych ok. 1,6 tys. km linii kolejowych prowadzących do Warszawy.

Dojazd pociągiem do lotniska z różnych części kraju nie zajmie dłużej niż 2,5 godz. Powstaną zarówno nowe odcinki sieci, jak i będą zmodernizowane już istniejące. Niestety żadna z zaplanowanych linii kolejowych nie będzie przebiegać przez Skarżysko-Kamienną. Zgodnie z planami obok miasta przebiegają dwie trasy. Pierwsza (szprycha nr 6) z województwa podkarpackiego, przez Rzeszów, Stalową Wolę, Ostrowiec Świętokrzyski, Radom i Grójec, druga zaś (szprycha nr 7) przez Tarnów, Busko-Zdrój, Kielce i Opoczno. Powoduje to dyskryminację mieszkańców miasta, gdyż nie będą oni mieli możliwości szybkiego i komfortowego dojazdu do CPK.

W związku z powyższym proszę Pana Ministra o odpowiedź na następujące pytania:

  • Dlaczego żadna z linii kolejowych zaplanowanych przy budowie Centralnego Portu Komunikacyjnego nie będzie przebiegała przez miasto Skarżysko-Kamienna, gdzie jest jedna z czterech stacji kolejowych w Polsce posiadających status stacji rozrządowej i jednocześnie jeden z większych kolejowych węzłów towarowych w kraju?
  • Czy biorąc pod uwagę istniejącą już infrastrukturę w ww. mieście, którą można byłoby jedynie zmodernizować, tak aby odpowiadała standardom założonym w programie CPK, rozważy Pan Minister modyfikację przebiegu zaplanowanych tras?

Z poważaniem
Marzena Okła-Drewnowicz
Poseł na Sejm RP

Odpowiedź na interpelację z ministerstwa:

Szanowny Pan
Marek Kuchciński
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowny Panie Marszałku,

w odpowiedzi na interpelację nr 30762 Pani Posłanki na Sejm RP Marzeny Okły-Drewnowicz w sprawie marginalizacji Skarżyska-Kamiennej przy planowaniu inwestycji kolejowych w ramach programu budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego wyjaśniam, co następuje:

Ad 1. Dlaczego żadna z linii kolejowych zaplanowanych przy budowie Centralnego Portu Komunikacyjnego nie będzie przebiegała przez miasto Skarżysko-Kamienna, gdzie jest jedna z czterech stacji kolejowych w Polsce posiadających status stacji rozrządowej i jednocześnie jeden z większych kolejowych węzłów towarowych w kraju?

Ad 2. Czy biorąc pod uwagę istniejącą już infrastrukturę w ww. mieście, którą można byłoby jedynie zmodernizować tak, aby odpowiadała standardom założonym w Programie CPK, rozważy Pan Minister modyfikację przebiegu zaplanowanych tras?

Ramowy przebieg linii kolejowych objętych inwestycjami w ramach CPK opisany został w Koncepcji przygotowania i realizacji inwestycji Port Solidarność – Centralny Port Komunikacyjny dla Rzeczypospolitej Polskiej przyjętej Uchwałą Rady Ministrów nr 173/2017 z dnia 7 listopada 2017 r. Rozbudowę lub budowę linii kolejowych, obiektów infrastruktury usługowej (w szczególności dworców kolejowych), infrastruktury towarzyszącej (w szczególności dróg dojazdowych i przyłączy) wraz z usunięciem kolizji przebiegu istniejących liniowych obiektów budowlanych z inwestycją, przewidziano m.in. na następujących ciągach przebiegających przez teren województwa świętokrzyskiego:

  1. a) ciąg nr 6:
    Centralny Port Komunikacyjny – Radom – Stalowa Wola – Rzeszów – Jasło / Krosno / Brzozów – Sanok
  2. b) ciąg nr 7:
    Centralny Port Komunikacyjny – Idzikowice – Węzeł Małopolsko-Śląski / Katowice – Czechowice-Dziedzice – Jastrzębie-Zdrój – granica państwa
    Katowice – Węzeł Małopolsko-Śląski – Kraków – Szczyrzyc – Nowy Sącz oraz Szczyrzyc – Chabówka – Zakopane
    Idzikowice – Opoczno – Końskie – Kielce – Tarnów – Nowy Sącz – Muszyna – granica państwa oraz Końskie – Skarżysko-Kamienna.

Z punktu widzenia poprawy skomunikowania Powiatu Skarżyskiego szczególnie istotne jest przewidziane w ramach ciągu nr 7 szybkie połączenie kolejowe Skarżyska-Kamiennej z węzłem CPK, a za jego pośrednictwem ze wszystkimi regionami kraju.

Zgodnie z założeniami przyjętymi w Koncepcji połączenie to zostanie zapewnione z wykorzystaniem zelektryfikowanej na całej długości linii kolejowej nr 25 (przy jednoczesnym zachowaniu dotychczasowego przebiegu linii) wraz z nową łącznicą z CMK. Należy przy tym podkreślić, że przyjęte rozwiązanie skutecznie zapobiega marginalizacji Skarżyska-Kamiennej.

Na odcinku Skarżysko-Kamienna – Starachowice Wschodnie wymieniony jest jeden tor i sieć trakcyjna. Ponadto budowane są perony w Starachowicach, Wąchocku, Marcinkowie i Skarżysku Kościelnym. Zgodnie z podziałem prac pomiędzy PKP Polskie Linie kolejowe S.A. a Centralnym Portem Komunikacyjnym sp. z o.o. jest to inwestycja PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. na linii Skarżysko-Kamienna – Sandomierz o wartości 379 mln zł. Po jej zakończeniu pojawią się dodatkowe możliwości połączeń pasażerskich; sprawniej pojadą również składy towarowe.

(…)

Z upoważnienia Ministra Infrastruktury
Mikołaj Wild
Sekretarz Stanu

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here