Rola gier wideo dla zdrowia psychicznego i dobrego samopoczucia

385
gry depresja pomoc
Czy gry mogą pomóc w walce z depresją?; Image by Bob from Pixabay
REKLAMA
Scarnet - internet światłowodowy - Skarżysko-Kamienna
Scarnet - internet światłowodowy - Skarżysko-Kamienna
Scarnet - telefonia komórkowa - Skarżysko-Kamienna
Scarnet - telefonia komórkowa - Skarżysko-Kamienna

Każdy, kto myśli, że gry wideo zapewniają jedynie kilka godzin zabawy i nic więcej, jest w poważnym błędzie. W licznych badaniach opublikowanych na całym świecie stwierdzono już, że gry wideo oraz hazardowe (jak choćby takie dostępne w SpinCity Casino) pomagają zwalczać depresję, stany lękowe i inne choroby dotyczące zdrowia psychicznego. Według wielu publikacji zmiana punktu ciężkości, rozbudzenie ciekawości w stosunku do historii bohaterów, nauczenie się czegoś nowego, wyzwanie polegające na dążeniu do zwycięstwa i interakcja ze społecznością to punkty, które pozytywnie wpływają na leczenie.

W okresie nie tak dawnej izolacji społecznej gry wideo były dla wielu osób wybawieniem w walce m.in. z nudą, stanami lękowymi i depresją. Według jednego z wielu badań aż 84% osób stwierdziło, że gry pomogły im w utrzymaniu dobrego samopoczucia psychicznego w najtrudniejszym okresie pandemii.

Gry wideo a ich zbawienny wpływ na problemy psychiczne

Według Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) depresja, sklasyfikowana jako czwarta najczęstsza przyczyna niepełnosprawności, może dotknąć ludzi w każdym wieku, w każdej sytuacji i wymaga specjalistycznego monitorowania. Według szacunków WHO, ciągłe zniechęcenie połączone z utratą lub zmniejszeniem zainteresowania i przyjemności życia, a także życiem skupionym na udręce, bez wyraźnego powodu, występuje u ponad 300 milionów ludzi na całym świecie.

Pomimo dużej liczby osób cierpiących na tę chorobę, zaburzenia psychiczne, takie jak depresja i stany lękowe, w dalszym ciągu są postrzegane w naszym społeczeństwie jako tabu i często mylone są ze stanem smutku lub traktowane je po prostu jako „drobnostka” — co powoduje dodatkowe pogłębianie problemów osób potrzebujących wsparcia i leczenia.

Po co martwić się objawami lęku i depresji?

REKLAMA

Podoba Ci się to, co robimy na ProSkarżysko? Więc może postawisz nam kawę? Dziękujemy! :)

Postaw nam kawę na buycoffee.to

Wbrew temu, co wiele osób myśli, leczenie objawów lęku i depresji nie musi odbywać się wyłącznie za pomocą leków. Podobnie jak w przypadku innych chorób, objawy lęku i depresji czy też wszelkich chorób mających wpływ na aspekt psychologiczny również można zwalczać metodami naturalnymi, takimi jak uprawianie aktywności fizycznej, masaże lecznicze, zmiany diety, a także bodźce i ćwiczenia psychiczne. To tutaj właśnie gry wideo okazują się świetną bronią przeciwko objawom lęku i depresji.

Choć gry powszechnie kojarzone są ze złym wpływem, takimi jak przemoc czy zmniejszone zainteresowanie rzeczywistymi problemami, to jednak są one świetnymi sprzymierzeńcami w zmaganiach z chorobą. Jednak nie wystarczy po prostu spędzać wiele godzin na grze w poszukiwaniu konkretnego ulepszenia. Aby złagodzić wszelkie czynniki wywołujące ten dyskomfort, należy zwrócić się o specjalistyczną pomoc, i tu właśnie pojawia się rola psychologa i psychiatry.

Bardzo ważna jest także świadomość objawów tych chorób. W przypadku depresji:

  • brak motywacji,
  • apatia,
  • niepewność,
  • bezradność,
  • pustka,
  • niska samoocena,
  • poczucie braku sensu życia.

To tylko niektóre z rzeczy, które mogą pojawić się stopniowo. Nadmierne zmartwienia, bezsenność, napięcie mięśni i ataki paniki to dość charakterystyczne objawy osób cierpiących na stany lękowe.

Przy najmniejszych oznakach tych objawów porozmawiaj z członkiem rodziny lub bliskim przyjacielem i otwórz się. Idź do lekarza i poddaj się leczeniu. Pamiętaj, że nie jesteś sam i im szybsza diagnoza, tym lepsze i szybsze będą efekty leczenia.

Jak gry mogą pomóc w walce z depresją?

W ostatniej dekadzie liczne gry stworzono wyłącznie w celu zwalczania objawów lęku i depresji. Wśród nich znajduje się Project: EVO, opracowana do działania na tabletach i smartfonach, obecnie przechodzi badania kliniczne pod kątem stosowania u pacjentów cierpiących na zaburzenia poznawcze, takie jak uszkodzenie mózgu, choroba Alzheimera, ADHD (zaburzenie niedoboru uwagi i nadpobudliwości) oraz inne choroby.

Chociaż nie zaleca się spędzania dużej ilości czasu przed ekranem, gry online mogą być bardzo korzystne dla zdrowia psychicznego, zarówno w zakresie zmniejszania stresu, wspierania równowagi psychicznej, jak i pomagania w relaksacji. Dają odskocznię, szansę na oderwanie się od codziennych zmartwień i zajęcie się czymś zupełnie innym.

Oprócz gier stworzonych specjalnie w tym celu, istnieją popularne produkcje, które również pomagają w leczeniu tych i innych chorób. Na przykład tytuły w stylu casual są zalecane w przypadku problemów tego samego typu. Konieczne jest jednak monitorowanie stopnia intentywności tej rozrywki, wszak spędzenie 12 godzin na graniu w jakikolwiek tytuł przyniesie więcej szkody niż pożytku dla zdrowia.

Z kolei wieloosobowe gry RPG lub przygodowe są dobrą propozycją dla osób mających trudności z utrzymaniem kontaktów społecznych, a także pomagają poprawić umiejętność pracy w zespole. Ponieważ niektóre z tych osób (głównie dzieci) mają trudności z utrzymaniem określonego poziomu interakcji społecznych osobiście, gry typu Massively Multiplayer Online (MMO) pomagają zmniejszyć ten problem, ponieważ cała interakcja odbywa się za pomocą komputera lub gry wideo. To oczywiście nie jest rozwiązaniem, ale pomaga zmniejszyć niepokój związany z interakcją osobistą.

Gry typu puzzle pomagają także w walce z depresją i innymi zaburzeniami psychicznymi. Pomagają one w szczególności zmniejszyć poziom stresu, a także objawy lękowe, poprawiając nastrój i zmniejszając utratę koncentracji spowodowaną czynnikami rozpraszającymi. Według ekspertów medycznych większość przyczyn napadów lęku wiąże się z dużą liczbą czynników rozpraszających, z którymi ludzie spotykają się na co dzień. W tym sensie gra może poprawić poziom koncentracji, uniknąć zewnętrznych rozproszeń, a co za tym idzie, zmniejszyć ataki lęku.